    From: "Tomek" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS
    Date: 18 Mar 2005 20:15:37 +0100

    > Ktory artykul ustawy mowi o tym, ze musze ubezpieczyc sie w ZUSie?
    > Nie podpisywalem przeciez zadnej umowy o swiadczenie uslug z tym
    > przedsiebiorstwem.
    >
    > --
    > 700

    To nie o ustawę chodzi tylko o ważniejszy od niej dokument. W dokumencie tym w
    kilku miejscach napisano że w Polsce nie ma niewolnictwa i każdy może sam
    decydować o własnym życiu. Na konstytucyjnej wolności obywateli oparta jest w
    zasadzie cała konstytucja. Oczywiście istnieja ograniczenia. Jako naród w
    referendum zgodziliśmy sie na nie, i tylko na nie. Tych ograniczeń nazwanych
    obowiązkami jest niewiele. Musimy dbać o własne państwo, bronić go w razie
    potrzeby, ponosić koszty działania państwa, dbać o środowisko naturalne i co
    najważniejsze przestrzegać prawa. Oczywiście tylko takiego prawa które jest
    zgodne z konstytucją. Bo jeśli jest prawo niezgodne z konstytucja to nie musimy,
    a nawet nam nie wolno, go przestrzegać. W państwie posiadającym taką
    konstytucję nie można w żaden sposób stworzyć prawa zmuszającego obywatela do
    czegokolwiek i żeby to prawo nie naruszało konstytucyjnej wolności. Polecam
    rozdział II art 31 pk3 konstytucji. Jeśliby ZUS został umieszczony w obowiązkach
    obywateli to sprawa byłaby czysta. Ale nie jest. Jeśli jakikolwiek zusowski
    przepis nakłada dodatkowy obowiązek to jest to niezgodne z konstytucja.
    Oczywiście są przepisy naruszjące konstytucję. ZUS jest doskonałym przykładem.
    ZUS zmusza obywateli do płacenia składek nie gwarantując w zamian nic. Obywatel
    ma tylko prawo do świadczeń z tej instytucji. Czyli może ich nie dostać chociaz
    płacił całe życie i też bedzie dobrze. Cos mi sie widzi że to jest zwykłe
    oszustwo. Ponieważ zmuszanie wolnego człowieka do określonych zachowań narusza
    jego konstytucyjna wolność, jest karalne. Istnieje nawet odpowiedni paragraf.
    Poruszyłeś ważny temat. W państwie o gospodarce rynkowj większość spraw
    związanych z finansami jest regulowana umowami. Jako istota wolna możesz
    zawierać umowy nawet niekorzystne dla Ciebie. Nikomu nic do tego. Ale nikt nie
    może Cie zmusić nawet ustawowo do zawierania niekorzystnych dla Ciebie umów,
    zreszta nie miało by to sensu bo takie umowy są z założenia nieważne. ZUS nie
    jest obowiązkowy. To wynika w sposób prosty z konstytucji. Takie jest moje
    zdanie. Tomek