    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <pmnusn$sb9$1@node1.news.atman.pl> <pmo54d$rie$1@node2.news.atman.pl>
    <pmqjqu$34c$1@node2.news.atman.pl>
    <5b912bff$0$591$65785112@news.neostrada.pl>
    <pmtaei$i97$1@node2.news.atman.pl>
    <5b923672$0$670$65785112@news.neostrada.pl>
    <pmtifr$pld$1@node2.news.atman.pl>
    <5b924fb4$0$620$65785112@news.neostrada.pl>
    <pmvulc$uc7$1@node2.news.atman.pl>
    <t...@4...com>
    <pnaamv$fap$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: ZUS
    Date: Wed, 12 Sep 2018 11:12:18 +0200

    Użytkownik nie_ma_emaila napisał w wiadomości grup
    com...
    w <pnaamv$fap$1@node2.news.atman.pl>, "Danusia" <d...@w...pl>
    napisał(-a):

    >Bzdury.
    >Składki pracujących trafiają do ZUS, a ich malutka część jest
    >przekazywana do
    >OFE.

    O wspolnym worku juz pisalem, ale z jego powodu mozna na to roznie
    patrzec.
    Np jesli zadaniem ZUS jest wyplacanie skladek pracujacych obecnym
    emerytom, i juz na to brakuje pieniedzy i rzad doplaca, to druga czesc
    doplaty idzie do OFE :-)

    Ale mozna inaczej - ustawowym zadaniem ZUS jest przekazywanie czesci
    skladki pracownika do OFE, i dopiero reszte moze wyplacic emerytom :-)
    I rzad doplaca emerytom..

    >Przy wypłatach (oraz suwaku) ta sama część (pomnożona - hehe :) )
    >wraca do ZUS
    >i jest przekazywana z powrotem do pracujących (a dokładnie - już
    >emerytów).

    Czekaj, a skad ta dysproporcja ?
    Przeciez to powinno byc z grubsza zerowe - to co zostalo wplacone, po
    pomnozeniu, bedzie wyplacane w suwaku.
    Ale jednoczesnie wplywaja skladki nowych pracownikow.
    Jesli OFE zabezpieczyl kapital przed inflacja, to tak z grubsza mi sie
    wydaje, ze srodki wplywajace i wyplywajace powinny byc takie same.

    OFE tak dobrze mnozylo kapital, ze teraz oddaja wiecej niz srednia
    krajowa składek ?
    Tusk nie calkiem okradl OFE i zostawil im wiecej kapitalu niz wynosi
    obecna czesc skladki ?
    Demografia/ekonomia taka, ze ludzie wiecej zgromadzili niz teraz
    wplywa ?

    >System OFE jest przeźroczysty dla budżetu - co wpływa, to wypływa (z
    >przesunięciem czasowym - aby być dokładnym).

    No i o to przesuniecie chodzi - budzet musial sie zadluzyc, zeby
    wyplacic starym emerytom i jednoczesnie zasilac OFE (czy jak kto
    woli - zeby pracownik mogl odkladac w OFE), i wyplacal odsetki
    OFE/przyszlym emerytom, a zeby to wyplacac, to ludzi opodatkowal :-)

    >Gdyby ZUS kiedyś nie przekazywał
    >kasy do OFE, to teraz musiałby więcej wypłacać, więc bilans i tak
    >wyszedłby na
    >0.

    Z tym, ze sporo osob z rachunkami w OFE ciagle nie jest na emeryturze,
    wiec ZUS im nie wyplaca.
    Jeszcze nie.

    No i stad watek - teraz PIS chce zabrac bogatym, a wyplacac ... o to
    sie inni beda martwic :-)

    >OFE to taka dodatkowa skarbonka. (Nie sądzę, abyś to pojęła, piszę
    >raczej
    >dla innych.)

    Tylko ze ZUS nie jest skarbonką. Nic nie przechowuje, tzn pieniedzy
    nie przechowuje, tylko akta :-)

    >Pokaż mi te obliczenia.
    >Nie, nie pokażesz (i nie pokazujesz) żadnych obliczeń ani liczb,
    >tylko
    >powtarzasz jak katarynka te swoje bzdety.
    >Liczby masz podane na tacy.

    To chyba Tusk liczyl.
    Wyszlo mu, ze albo bedziemy pracowac do 67 lat, albo zdechniemy z
    glodu :-)

    Ale czy mial racje ?

    J.