eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku wspólnego › Re: Wyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku wspólnego
    From: Kuba <c...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku
    wspólnego
    Date: Tue, 02 Oct 2007 14:50:21 +0200
    <fdo6ch$dge$1@srv.cyf-kr.edu.pl> <fdodv2$j09$1@news.wp.pl>
    <fdogmm$85a$2@srv.cyf-kr.edu.pl> <fdood9$5i$1@inews.gazeta.pl>
    <fdpvoc$gr2$1@srv.cyf-kr.edu.pl> <fdq46q$hj8$1@news.wp.pl>
    <fdq6pj$2d8$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    <4700a08e$0$4869$f69f905@mamut2.aster.pl>
    <fdqepb$uhh$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0710020042220.3540@athlon64>
    <fdssvr$iuf$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0710021303580.3640@a64wrk>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > A ja, jak widzę takie odpowiedzi :O
    > Znaczy Twoja odpowiedź była rzeczowa, tylko sugestia końcowa właśnie
    > taka, jak teraz wyraziłeś w odpowiedzi - IMO błędna:

    > Mogą coś, bo było WE WSPÓLNOCIE MAŁŻEŃSKIEJ tak ni stąd ni zowąd
    > wyłączyć do majątku odrębnego??
    > Zwykłą pisemną umową?
    > Aby na pewno?
    > z wyraźnym
    > powołaniem się przez komentatora, iż nie może to naruszać zakazu
    > z art. 35?
    > Zajrzałeś do tego KRiO, co tam w "35" napisali?
> [...]
    opiekunczy-1_2_24.html
> [...]
    > W czasie trwania wspólno?ci ustawowej żaden z małżonków nie może żšdać
    > podziału majštku wspólnego. Nie może również rozporzšdzać [...]
    > ---
    >
    > Podtrzymujesz swoją tezę?

    > Właśnie to ostatnie nie jest dla mnie jasne, mianowicie czy
    > "ograniczenie wspólności" w art.47 pozwala wyłączyć zakaz z art.35,
    > czy dotyczy tylko przyszłych powiększeń majątku.
    > Tak czy siak, właśnie tam (art.47) jest wymagany... akt notarialny!
    > Ale podejrzewam, że dla *już* wprowadzonych do majątku wspólnego
    > rzeczy odpowiedź jest w ogóle negatywna.

    Jasne, że podtrzymuję moją tezę. Nie napisałeś nic co mogłoby ją
    podważyć.Ale po kolei.

    Mogą coś, bo było WE WSPÓLNOCIE MAŁŻEŃSKIEJ tak ni stąd ni zowąd
    > wyłączyć do majątku odrębnego??
    > Zwykłą pisemną umową?
    > Aby na pewno?

    Po raz kolejny piszę, że mogą.

    To co robi zastrzeżenie z komentarza "ich majątkami" (a więc nie
    > ich majątkiem wspólnym, który jest JEDEN, w odróżnieniu od majątków
    > odrębnych, rzeczywiście występujących w liczbie mnogiej)

    A majątek wspólny nie wchodzi, tak przypadkiem, pod zakres wyrażenia
    "ich majątkami". Wydawało mi się, że zamieszczenie tego cytatu wyjaśni
    problem bez wątpliwości. Jak się okazuje myliłem się. Jeżeli chodzi o
    przesunięcia poszczególnych składników majątkowych pomiędzy majątkami
    odrębnymi małżonków (tych które występują w liczbie mnogiej) nie budzi
    to w doktrynie wątpliwości, że można. Natomiast jeżeli chodzi o
    przesunięcia składników majątkowych z majątku wspólnego do majątków
    odrębnych i odwrotnie to pojawiły się w doktrynie wątpliwości, które
    autor wyjaśnia a które pozwoliłem sobie opuścić. Akapit który
    zacytowałem zawiera wnioski autora na temat: czy dopuszczalne są
    przesunięcia poszczególnych składników majątkowych pomiędzy majątkiem
    wspólnym małżonków a ich majątkami odrębnymi i odwrotnie. Być może za
    bardzo okroiłem wypowiedź autora podręcznika.

    Art. 35
    > W czasie trwania wspólno?ci ustawowej żaden z małżonków nie może żšdać
    > podziału majštku wspólnego. Nie może również rozporzšdzać [...]

    Może nie przeczytałeś dostatecznie uważnie tego co napisałem poprzednio
    więc zacytuję tę część cytatu:

    Ważność umów, o

    Zakaz obejmuje żądanie podziału majątku wspólnego a w omawianym
    przypadku do tego nie dochodzi. No chyba że okazałoby się, że owe
    mieszkanie stanowi jedyny składnik majątku wspólnego. Oczywiście zakaz
    ten może mieć znaczenie, jeżeli w konkretnym przypadku okazałoby się, że
    zakaz ten został naruszony, ale co do zasady omawiane umowy są dozwolone.

> [...]
    > Ale podejrzewam, że dla *już* wprowadzonych do majątku wspólnego
    > rzeczy odpowiedź jest w ogóle negatywna.

    Nie. Art. 47 kro ma zastosowanie w przypadku zmiany ustroju majątkowego.
    Chodzi tu o zasady na jakich ten majątek powiększany w ogólności,
    zarządzany itp. Wspomniana umowa o przeniesienie jednego aktywu z
    majątku wspólnego do majątku osobistego nie powoduje zmiany umowy
    majątkowej małżeńskiej. Nie zmieniają się zasady zaliczania
    poszczególnych aktywów na majątek czy to wspólny czy majątki odrębne.

    Jakby co to pisz, ale swego jestem pewien