    From: "marik" <k...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyjście ze spółki cywilnej
    Date: Mon, 4 Apr 2005 16:58:27 +0200

    Użytkownik "eryk" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:d2ql6d$5pd$1@news.onet.pl...
    > Witam grupowiczów.
    >
    > Wiadomo, że spółka cywilna to dziwny twór, przedstawię więc problem.
    > Spółka produkcyjno-handlowa. W założeniu jeden ze wspólników miał się
    > zająć projektowaniem programów komputerowych a drugi handlem. Niestety
    > brak wzmianki na ten temat w umowie spółki,

    To znacznie utrudni Ci sytuację.

    > jest natomiast zapis że w
    > aporcie wnoszę pracę nie walory pieniężne. Kiedy firma zaczęła przynosić
    > całkiem pokaźne pieniądze wspólnik od handlu zaczął zlewać swoją robotę.
    > Bywa że nie przychodzi do pracy przez 3 miesiące. Pieniążki natomiast
    > przelewa sobie z konta firmowego regularnie. Doszedłem do wniosku że
    > należy się pozbyć kuli u nogi stąd prośba o pomoc w rozważaniu
    > scenariusza:
    > Wariant A. Korzystając z jakiegoś kruczka (jakiego?) można usunąć
    > wspólnika ze spółki.
    > Wariant B. Samemu opuścić/zrezygnować ze spółki cywilnej.

    Biorąc pod uwagę wysoką lakoniczność umowy, jak i zachowanie
    wspólnika proponowałbym skorzystać z art. 874 Kc
    (prawo do żadania rozwiązania spółki przez sąd). Działania twojego
    wspólnika nie mają oparcia w prawie pracy, dlatego
    może on w ogóle nie przebywać w firmie, jeżeli tylko efektywnie,
    skutecznie wywiązuje sie ze swoich obowiązków - abstrahując od tego,
    że umowa nawet ich nie precyzuje.
    Ewentualnie art 868par1 - wypowiadasz swój udział na 3 miesiące
    przed końcem roku obrachunkowego. Paragraf 2 raczej odpada
    ze względu na waszą fatalną umowę.

    > Druga sprawa, to co z majątkowymi prawami autorskimi do programów
    > zaprojektowanych i napisanych przeze mnie w ramach spółki. Dodam tylko,
    > że "niechciany" wspólnik nie posiada absolutnie żadnych kopii kodów
    > źródłowych, a jedyny dowód działalności firmy to oprogramowanie
    > zainstalowane u klientów.

    Hmm... no to będziesz musiał udowodnić, że wspólnik nie jest
    ich współautorem. Przecież wasza umowa nie precyzowała jego pozycji
    w spółce.

    > Nie ukrywam, że swoje oprogramowanie nadal chciałbym rozwijać i
    > sprzedawać. Chciałbym przejąć również większość klientów po
    > upadku/zamknięcia firmy. Pomijając kwestie moralne proszę podpowiedzieć
    > czy mogą pojawić się komplikacje prawne. W ostateczności mogę tak
    > przerobić oprogramowanie, że różnice nie pozolą się nikomu czepiać.
    >
    > Trzecia i ostatnia sprawa, to podział majątku. Wydaje mi się to proste,
    > ale chcę wiedzieć, czy nie istnieją jakieś specjalne procedury (jak
    > bowiem wycenić wartość projektów które posiada firma).

    W spółce cywilnej nie jest to proste, bo ustawodawca nie przewidział
    żadnych procedur likwidacyjnych. Przeczytaj art 875 Kc.

    marik