    From: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
    Date: Tue, 10 Nov 2009 10:45:34 +0100

    kołdunka wrote:

    > jaki więc rozsondny proponujesz sposób by się upenili skim mają do
    > czynienia?

    Czeski odpowiednik polskiego REGON i czeską wyszukiwarkę REGON,
    odpowiednik polskiej strony http://www.stat.gov.pl/regon/ - i to już im
    wysłałem (czeski odpowiednik REGON podaję na swojej stronie
    internetowej, gdzie mnie znaleźli).

    Poza tym będzie faktura z moimi danymi. No i to oni znaleźli mnie w
    Internecie i zlecili mi tłumaczenie: "Proszę o sprawdzenie wierszy pod
    kątem[...]. Proszę o poprawienie, aby się rymowało [...]". Zamówienie
    więc złożyli, tłumaczenie oddałem, więc już mógłbym wystawić fakturę.
    Oni pierwsi skontaktowali się ze mną, tłumaczenie otrzymali, więc trudno
    podejrzewać mnie, że chcę coś od nich wyłudzić. Ale teraz oni chcą
    jeszcze podpisać umowę pisemną oraz żądają ksera mojego DO. Moim zdaniem
    ksera DO do niczego nie potrzebują, z niego nie wyczytają, czy jestem
    tłumaczem, czy to naprawdę ja kilka dni temu te wierszyki
    przetłumaczyłem. Co dotyczy dodatkowej umowy pisemnej, to mogę się na
    nią zgodzić, ale koszty przesyłki im doliczę do faktury. Nie
    podejrzewam, że oni chcieli ode mnie wyłudzić tłumaczenie, po prostu
    podejrzewam, że tam jest ktoś zbyt biurokratyczny, a nie ma żadnej
    podstawy prawnej.

    No ale to tak na margines. Ciągle pozostaję pytanie, jak polskie prawo
    reguluje sprawę kserowania DO, jakie warunki muszą być spełnione, żeby
    mogli zbierać ksera DO (z fotografiami, PESELem itp.).

    Ludek