  • Data: 2005-07-02 22:17:58
    Temat: Re: Wychowanie przez pracę
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:da6hs8$m7d$1@inews.gazeta.pl...

    > Jakiś przykład?

    Słynne drzewo na cmentarzu, co spadło komuś tam na głowę, a ksiądz za to
    odpowiada. Tu już żadnych umów nie było. Nawet polecenia pobytu na tym
    cmentarzu, a kościół chciał komornik zlicytować. przyklad głośny latem
    tamtego roku.

    > USTAWA z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy.
    >
    > Art. 1. Tworzy się Państwową Inspekcję Pracy jako organ powołany do
    nadzoru i
    > kontroli przestrzegania _prawa_pracy_ [podkr. moje], w szczególności
    > przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    A spójrz na art. 221 kk: Kto wbrew obowiązkowi nie zawiadamia w terminie
    właściwego organu o wypadku przy pracy lub chorobie zawodowej albo nie
    sporządza lub nie przedstawia wymaganej dokumentacji, podlega grzywnie
    do 180 stawek dziennych albo karze ograniczenia wolności.

    I dalej z komentarza: (...) W szczególności osobą taką jest pracodawca
    (art. 234 § 2 i 3, 235 § 1 oraz 3-4 k.p.), kierownik zakładu pracy (§ 3
    ust. 4 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 21 kwietnia 1992 r. w
    sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy - Dz.U. Nr
    37, poz. 160 ze zm.), lekarz który rozpoznał lub podejrzewa przypadek
    choroby zawodowej (art. 235 § 2 k.p.), członkowie zespołu powypadkowego
    (§ 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 21 kwietnia 1992 r. w
    sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy), osoba
    upoważniona przez kierownika zakładu pracy do zatwierdzenia protokołu
    powypadkowego (§ 10 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 21 kwietnia
    1992 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy
    pracy). (...) Pojęcie wypadku przy pracy oraz choroby zawodowej
    zdefiniowane jest w przepisach z zakresu ubezpieczeń społecznych.
    Zgodnie z art. 6. ust. 1 ustawy z 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z
    tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. (tekst jedn. Dz.U. z
    1983 r. Nr 30, poz. 144 ze zm.) za wypadek przy pracy uważa się nagłe
    zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w związku z
    pracą:
    1) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych
    czynności albo poleceń przełożonych,
    2) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności w
    interesie zakładu pracy, nawet bez polecenia,
    3) w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji zakładu pracy w drodze
    między siedzibą zakładu pracy a miejscem wykonywania obowiązku
    wynikającego ze stosunku pracy.
    Zgodnie z ust. 2 tego przepisu, na równi z wypadkiem przy pracy traktuje
    się, wypadek, któremu pracownik uległ:
    1) w czasie trwania podróży służbowej w okolicznościach innych niż
    określone w ust. 1, chyba że wypadek został spowodowany postępowaniem
    pracownika, które nie pozostawało w związku z wykonywaniem powierzonych
    mu zadań,
    2) w związku z odbywaniem służby w zakładowych i resortowych formacjach
    samoobrony albo w związku z przynależnością do obowiązkowej lub
    ochotniczej straży pożarnej działającej w zakładzie pracy,
    3) przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające w zakładzie pracy
    organizacje polityczne lub zawodowe lub uczestnicząc w organizowanych
    przez nie czynach społecznych."