eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWychowanie przez pracęRe: Wychowanie przez pracę
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wychowanie przez pracę
    Date: Fri, 1 Jul 2005 21:39:39 +0000 (UTC)
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 97
    Message-ID: <da4d6r$4hd$1@inews.gazeta.pl>
    References: <da3vn8$4vh$1@inews.gazeta.pl> <da40e8$7e8$2@inews.gazeta.pl>
    <da421l$2nq$1@nemesis.news.tpi.pl> <da42oc$6qh$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <da455i$ro1$1@inews.gazeta.pl> <da46ea$st4$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <da48ph$e1q$1@nemesis.news.tpi.pl> <da49ac$hd1$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <da49t2$kof$1@nemesis.news.tpi.pl> <da4abq$lb5$1@inews.gazeta.pl>
    <da4bln$2rc$1@nemesis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: arv178.internetdsl.tpnet.pl
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1120253979 4653 172.20.26.233 (1 Jul 2005 21:39:39 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 1 Jul 2005 21:39:39 +0000 (UTC)
    X-User: roman.gawron
    X-Forwarded-For: 10.10.10.1
    X-Remote-IP: arv178.internetdsl.tpnet.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:309766
    [ ukryj nagłówki ]

    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(a) w wiadomości:
    news:da4bln$2rc$1@nemesis.news.tpi.pl

    > > I ten się akurat stosuje do stosunków niecywilnoprawnych?
    > A czemu ten stosunek jest niecywilnoprawny?

    Bo jest administracyjnoprawny.

    > Zlecił im

    Kazał im.

    > Ale jest pewna różnica. Wykonanie pracy dyplomowej jest przewidziane w
    > programie nauczania. A program nauczania jest zatwierdzony w sposób
    > parwem przepisany. Kopanie trawnika w wakacje nie.

    Pominę zwrot "w wakacje", bo to dyskusyjne. Ale:

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
    z dnia 26 lutego 2002 r.
    w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
    ogólnego w poszczególnych typach szkół
    (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z 2003 r. Nr 210, poz. 2041 oraz z 2005 r. Nr 19,
    poz. 165)

    Załącznik nr 4:
    PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH,
    LICEÓW PROFILOWANYCH, TECHNIKÓW, UZUPEŁNIAJĄCYCH LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH I
    TECHNIKÓW UZUPEŁNIAJĄCYCH

    (...)Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela jest dążenie do
    wszechstronnego rozwoju ucznia. Konieczna jest harmonijna realizacja zadań w
    zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Zadania te tworzą
    wzajemnie uzupełniające się i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela.

    (...)
    Nauczyciele tworzą uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
    1) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią
    odpowiedzialności,(...)

    Nauczyciele w pracy wychowawczej wskazują ideał, zgodnie z którym uczeń
    dojrzały, dobrze przygotowany do życia w społeczeństwie to człowiek uczciwy,
    umiejący żyć z innymi i dla innych.
    (...)

    WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

    Cele edukacyjne
    1. Osiągnięcie motywacji i zdolności do indywidualnej i zbiorowej aktywności
    społecznej na gruncie szacunku dla własnego państwa i prawa oraz rozwijanie
    poczucia współodpowiedzialności za społeczeństwo i państwo.
    2. Rozwijanie cnót społecznych i obywatelskich, patriotyzmu i
    odpowiedzialności za dobro wspólne.
    3. Doskonalenie umiejętności oceny stanowisk i działań uczestników życia
    publicznego z punktu widzenia podstawowych wartości życia społecznego.
    Działania zgodne z tymi wartościami, podejmowane w szkole i społeczności
    lokalnej.
    4. Rozumienie i nabywanie umiejętności stosowania przepisów prawa.
    (...)

    Zadania szkoły
    1. Kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich, zgodnych z normami i
    wartościami demokratycznymi.
    2. Sprzyjanie angażowaniu się uczniów w indywidualne i zespołowe działania na
    rzecz wspólnego dobra i dobra innych.
    (...)
    4. Pomoc uczniom w rozpoznaniu i realizowaniu ich praw i powinności(...)

    ETYKA

    Cele edukacyjne
    1. Rozwijanie wrażliwości moralnej.
    2. Kształtowanie rozpoznawania wartości moralnych oraz zdolności odróżniania
    dobra od zła.
    3. Dokonywanie trafnej oceny moralnej podejmowanych działań w życiu
    osobistym, w grupie, szkole, społeczności lokalnej.
    4. Przyjmowanie odpowiedzialności za słowa i czyny.
    5. Podjęcie samokontroli i pracy nad sobą.

    Zadania szkoły
    1. Uświadamianie istotnego znaczenia zasad i wartości moralnych w rozwoju
    osobowym człowieka, w kształtowaniu wzajemnych stosunków między ludźmi oraz w
    życiu publicznym.
    (...)
    5. Pomoc w kształtowaniu relacji z otoczeniem opartych na właściwej
    hierarchii wartości. Tworzenie warunków do refleksji nad przykładami
    naruszania norm i wartości demokratycznych w życiu publicznym.

    ..............

    To tylko niektóre przykłady treści z podstawy programowej, które można
    zrealizować, wychowując uczniów poprzez pracę.

    RG

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1