  • Data: 2006-05-21 18:23:56
    Temat: Re: Wycena udzia3ów
    Od: a...@t...pl (Bartek) szukaj wiadomości tego autora

    > No OK, OK, ale dalej mówimy o wartości spółki. A ja nadal "piję" do
    > ceny zbycia udziałów, która w specyficznych przypadkach może się
    > różnić się od wartości spółki. Tak jak w podanym przykładzie - między
    > 49%, 50% i 51% są znacznie większe różnice, niż 1% wartości spółki.
    > A z kolei między 49% a 34% różnica jest praktycznie żadna (oczywiście
    > przy odpowiedniej umowie spółki).

    Czyli jak rozumiem, pytanie sprowadza sie do tego, jaka mialaby byc premia
    za kontrolę. Czyli, wartosc 51% udzialów = 51% razy wartość spolki + X, i
    teraz ile wynosi X.

    W skrajnym przypadku to X moze miec wartosc dopelniającą do 100% wartosci
    spolki.

    W sprawozdaniach skonsolidowanych, gdzie np. spolka A posiada 51% spolki B,
    czyli ma nad nią kontrolę, wartosc aktywów w sprawozdaniu skonsolidowanym
    dla spolki A sie sumuje, z uwagi na fakt kontroli nad tymi aktywami.
    Teoretycznie spolka A moglaby dodac do swoich aktywów 51% aktywów B, bo tyle
    posiada udzialów, a dodaje 100% B. Gdyby posiadala 49,9%, dodalaby tylko
    proporcjonalną czesc.

    Wartosc 51% udzialow bedzie zawierac sie w przedziale <51%, 100%>. Teraz, w
    ktorym miejscu tego przedzialu bedzie wartosc rzeczywista zalezy od stopnia
    kontroli i mozliwosci jakie kontrola daje wobec spolki. Jesli posiadając 51%
    moge zrobic ze spolką wszystko tzn. rozpedzic ją na 4 wiatry, sprzedaz
    udzialy swoje oraz zadecydowac kto kupi nie moje udzialy, to 51% daje 100%
    wartosci. Im mniej moge, tym bardziej wartosc 51% udzialow bedzie blizasza
    51% wartosci spolki.

    Ale tam, mysle, ze tego typu wyliczanki bylyby nieistotne dla organów
    skarbowych. Nikomu nie chcialoby sie bawic i szukac dziury w calym, jezeli
    wartosc transakcyjna nie bedzie nizsza niz wynikajaca z proporcjonalnej
    wartosci kapitalu wlasnego.

    Pozdrawiam
    BN
    www.adekus.pl