    From: "Nixe" <n...@f...peel>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wspólnota w małzeństwie
    Date: Sat, 12 Nov 2005 15:43:33 +0100

    W wiadomości <news:03f3ld.s5f.ln@ziutka.router>
    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> pisze:

    > Art. 46. § 1. Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej
    > stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki
    > trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy
    > przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot
    > własności.[..]

    A jakie to są owe "przepisy szczególne", wg których dom może stanowić
    odrębny przedmiot własności?

    > Trzyma się trzyma, jeśli zastanowić się nad potencjalnymi relacjami
    > właściciel gruntu - właściciel chałupy na nim postawionym.

    Nie trzyma się kupy patrząc na to od strony logiki, a nie prawa, ponieważ w
    sytuacji, gdy dom postawi żona za swoje pieniądze (a dokładnie wspólne,
    małżeńskie) na działce męża, to i tak nic z tego nie ma. W jaki więc sposób
    może ona (np. w przypadku rozwodu) dochodzić praw do wydanych na budowę
    pieniędzy, które były jej/wspólną własnością, a wg zapisu, który cytujesz,
    zamieniły się we własność jedynie męża.
    Nie twierdzę, że nie masz racji czy źle interpretujesz przepis. Po prostu
    sam przepis wydaje mi się nonsensowny.

    --
    PozdrawiaM