  • Data: 2004-04-14 17:37:45
    Temat: Re: Wiaderka zabierane przez policje
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    news:Xns94CB7C2BC6C6Cdmicfgpolboxcom@10.7.19.101...

    > Chcesz powiedzieć, że gdy zawita do mnie wściekły właściciel wściekle
    > drogiego auta z rachunkiem za wściekle drogie lakierowanie
    > (konieczne do wykonania po wyczynach artystycznych mojej np. 7 letniej
    > pociechy z gwoździem w ręku)
    > to mogę odesłać jego roszczenia do najmłodszego - a niech on oddaje?!

    W tej sytuacji Ty wyciągasz kodeks cywilny i panu podtykasz pod nos art.
    426 kc brzmiący: "Małoletni, który nie ukończył lat trzynastu, nie ponosi
    odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę." W tej sytuacji, o ile wściekłość
    delikwenta nie zaślepi, to ewentualnie może on skorzystać z artykułów
    następujących po zacytowanym przeze mnie i próbować dowieść, że Twój
    nadzór był niewłaściwy, albo Twoje dziecko jest tak bogate, że powinno
    pokryć straty. W praktyce to wcale nie jest takie proste.

    Sprawa się zaczyna komplikować, jeśli delikwent ma 13 lat. Dla tego, ze
    osoby te odpowiadają za spowodowane szkody na zasadach ogólnych. No i
    wówczas może się okazać, że co prawda pokrzywdzony tytuł wykonawczy
    otrzyma, tylko nie będzie miał w jaki sposób go zrealizować.

    > Dlatego pytam, czy jest możliwe jest w ogóle wydanie takiego zakazu
    > prawem miejscowym wobec możliwości bezp. stosowania kw.

    Nie czuję się mocny w tak teoretycznych rozważaniach z zakresu stanowienia
    prawa. Per analogia z petardami, wobec których można również stosować
    przepisy o zakłóceniu spokoju publicznego, a jednak prawo miejscowe to
    reguluje wydaje mi się, że można to prawem miejscowym jakoś tam regulować.