eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWewnętrzny regulamin firmy - czy jest wiążący ? › Re: Wewnętrzny regulamin firmy - czy jest wiążący ?
  • Data: 2008-03-18 22:17:30
    Temat: Re: Wewnętrzny regulamin firmy - czy jest wiążący ?
    Od: l...@v...pl szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > On Mar 18, 8:06 am, l...@v...pl wrote:
    > > Ważne jest czy u pracodawcy działa organizacja związkowa.
    > >
    > > TAK - działa organizacja związkowa
    > >
    > > art. 27 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych
    > > Regulaminy nagród i premiowania są ustalane i zmieniane w uzgodnieniu z
    > > zakładową organizacją związkową; dotyczy to również zasad podziału środków na
    > > wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w państwowej jednostce sfery
    budżetowej.
    > >
    > > art 77(2) par. 4 kodeksu pracy - regulamin
    > > Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli u danego pracodawcy
    > > działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin
    > > wynagradzania.
    > >
    > > art. 104(2) par. 1 kodeks pracy regulamin pracy
    > > Regulamin pracy ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją
    > > związkową.
    > >
    > > art. 77(2) par. 5 kodeksu pracy
    > > Do regulaminu wynagradzania stosuje się odpowiednio przepisy art. 239 § 3,
    > > art. 24112 § 2, art. 24113 oraz art. 24126 § 2.
    > >
    > > art. 241(13) kodeksu pracy
    > > układ = regulamin wynagradzania
    > >
    > > 1. Korzystniejsze postanowienia układu, z dniem jego wejścia w życie, zastępują
    > > z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki
    > > umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku
    > > pracy.
    > > § 2. Postanowienia układu mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze
    > > wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę
    > > lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy. Przy
    > > wypowiedzeniu dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu
    > > stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy nie mają zastosowania
    > > przepisy ograniczające dopuszczalność wypowiadania warunków takiej umowy
    > > lub aktu.
    > >
    > > NIE - nie działa organizacja związkowa, ustalenia dokonywane są z
    > > przedstawicielem załogi, nadmieniam tyko, że prawo nie określa trybu wyboru
    > > przedstawiciela, więc odpowiedź już znasz
    > >
    > > --
    > > Wysłano z serwisu OnetNiusy:http://niusy.onet.pl
    >
    > Dziękuję za odpowiedź.
    > Muszę przyznać, że przeglądałem kodeks pracy szukając informacji na
    > ten temat, niestety ponieważ nie zaglądam do niego zbyt często (lub
    > raczej do było moje pierwsze podejście do niego) mam problemy z
    > interpretacją/zrozumieniem jego zapisów.
    > Wdziałem jakieś artykuły o obiecujących treściach, lecz nie bardzo
    > byłem w stanie stwierdzić czy to aby na pewno dotyczy sytuacji w
    > której to ja staram się wyegzekwować należności od firmy, czy
    > przypadkiem nie na odwrót.
    > W związku z tym postanowiłem, że zapytam.
    >
    > Jak rozumiem z twojego odpowiedzi, to w przypadku gdyby w firmie była
    > organizacja związkowa, należności wynikające z regulaminów
    > wewnętrznych można spokojnie egzekwować nawet na drodze sądowej.

    NIE, swoich praw możesz dochodzić zawsze, jednak przy założeniu, iż w firmie
    działa ZZ masz większą jasność co do trybów, jakie muszą być zastosowane np.
    przy zmianie treści regulaminu wynagrdzania.

    > Nie rozumiem natomiast co dokładnie miałeś namyśli jeśli chodzi o
    > sytuację, w gdy takiej organizacji nie ma ?
    > Czy w takiej sytuacji wszelkie wewnętrzne regulaminy są nic niewartym
    > świstkiem papieru ? czy zależy to od przedstawiciela ?

    Może nie to miałem na myśli dokładnie, ale faktycznie do takiego wniosku mozna
    dojść :) nie ma ZZ jest przedstawiciel załogi z kapelusza i np. premia
    regulaminowa dziś jest jutro nie ma :)

    Tobie chyba chodzi o taką sytuację, w której w regulaminie wynagradzania w
    okresie twojej pracy były zapisy korzystne dla pracowników i nagle regulamin
    uległ zmianie i zapisy zniknęły - tak ?

    Jeśli tak to sprawa jest prosta, regulamin wywiera skutki dla stosunku pracy dla
    wprowadzenia mniej korzystnego regulaminu czyli np. bez tej premii
    regulaminowej pracodawca ma dwa wyjścia:

    - porozumienie zmieniające - ale tu potrzeba zgody pracownika, czasem o nią nie
    trudno niestety

    - wypowiedzenie zmieniające

    Doprecyzuj proszę pytanie i postaram się coś poradzić.

    >
    > Zastanawiam się też, czy miałeś na myśli tylko proces ustalania
    > regulaminu ? Czy sytuacje w której regulamin został już ustalony z
    > przedstawicielem, a później złamany ?
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Pozdrawiam


    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1