  • Data: 2007-08-02 08:54:15
    Temat: Re: Weksel a zasada bezwarunkowości
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Anka pisze:
    > Witam wszystkich forumowiczow i prosze o pomoc, problem dotyczy mojego
    > pracodawcy ale nie jest związany bezpośrednio z KP.
    > Pracodawca podsunął mi do podpisania weksel (goły) oraz deklaracje wekslową.
    > Niestety, prawnik tej firmy nie zgadza się na umieszczenie na odwrocie
    > weksla informacji, że mozna go wypełnic tylko na podstawie tej deklaracji.
    > Twierdzi, że taki weksel będzie nieważny, bo narusza zasadę bezwarunkowości
    > weksla.

    Podpisanie weksla gołego niesie za sobą niebezpieczeństwo opisane tutaj:
    http://www.liwiusz.republika.pl/weksel_umowa.html

    Bezwarunkowość zobowiązania wekslowego oznacza, że weksel powinien
    zawierać bezwarunkowe przyrzeczenie zapłaty, czyli w swojej treści
    powinien zawierać frazę "zapłacę za ten weksel" lub podobną.

    Bezwarunkowym przyrzeczeniem zapłaty nie jest natomiast fraza typu:
    "zapłacę po otrzymaniu towaru", "zapłacę jeśli wezmę ślub" itp.

    Natomiast umieszczenie na wekslu informacji, że weksel jest/był
    wekslem in blanco i została do niego sporządzona umowa wekslowa nie jest
    złamaniem bezwarunkowego przyrzeczenia zapłaty. Jest nawet pożądanym
    elementem, ponieważ przyszły nabywca weksla, jeśli taki będzie, będzie
    wiedział że powinien dochować należytej staranności i z deklaracją się
    zapoznać.

    > Czy ma rację? Czy można napisać na odwrocie weksla, że można go wypełnić
    > tylko zgodnie z deklaracją wekslową podpisaną przez... dnia...

    Weksel można wypełnić i bez deklaracji. Prawidłowa formułka powinna
    brzmieć np.: "do weksla została sporządzona umowa wekslowa określająca
    warunki jakie muszą być spełnione, aby weksel był wypełniony".

> [...]
    > tym, że muszę podpisać umowę o zakazie konkurencji. Tak więc raczej nie
    > obawiam się, że firma będzie chciała wykorzystac weksel niezgodnie z
    > deklaracją a raczej tego, że może zaginąć lub ktoś go wykraść - jest to
    > bardziej kwestia niewiedzy prawnika specjalizującego się w ksh niż próba
    > zrobienia mi krzywdy. Podobne weksle podpisało w tej firmie już wcześniej
    > kilkadziesiąt osób.
    >
    > Na jutro jestem ponownie umówiona na rozmowe z prawnikiem firmy i byłoby
    > świetnie, gdybym miała jakiś konkretny artykuł lub orzeczenie SN.

    To raczej oni powinni przedstawić dowód, że bezwarunkowy charakter
    weksla uniemożliwia umieszczenie na nim informacji, że jest umowa
    wekslowa. I z tego co wiem, nie ma takiego orzeczenia. Moim zdaniem
    informację taką można zamieścić. Podobnie jak wiele innych informacji,
    np. "Kocham Kasię". Warunek bezwarunkowego przyrzeczenia zapłaty spełnia
    w zupełności wyrażenie "zapłacę za ten weksel".

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz