    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Użyczenie mieszkania a komornik
    Date: Fri, 13 Jun 2008 23:06:59 +0200

    On Thu, 12 Jun 2008, Andrzej Lawa wrote:

    > Tu już mocno powątpiewam - użyczenie to nie darowizna.

    I na tym polega problem.
    Darowizna dotyczy *przekazania* rzeczy lub praw.
    Udostępnianie "korzystania" darowizną więc nie jest, przez co NIE podpada
    pod podatek od darowizn (gdzie są zwolnienia i kwoty wolne!) a przez
    to NIE jest wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym!

    > Przykład: pożyczę
    > komuś znajomemu swoją płytę z filmem. Czy on powinien odprowadzić podatek od
    > tego, co zaoszczędził np. na wypożyczalni? Litości!

    GoTo Sejm, ul Wiejska ileś-tam...
    wKF: jeśli da się w danym przypadku wskazać podstawę prawną, która pozwoli
    uznać że owo udostępnienie było *obowiązkiem*, to oczywiście sprawa
    będzie do dyskucji.
    W przypadku pożyczenia płyty z filmem... nie wiem, czy da się zasłonić
    istnieniem przepisów szczegółowych, które powołują się na "związki
    towarzyskie".
    Znaczy za "normalne" uznaje się, że jak czasem pożycza się znajomym
    płytę z filmem lub zaprasza się ich w gości i takoż od czasu do
    czasu korzysta z ich gościnności, to od ugoszczenia podatek się
    nie należy :], przy czym do tego ugoszczenie podstawy nie mam.

    > A to już totalna brednia.

    Podstawę prawną tej bredni podałem w poście obok.
    Zaznaczam: dotyczy WYŁĄCZNIE nieruchomości.
    Uzyczenie rzeczy lub praw *nie* powoduje powstania "wirtualnego przychodu"
    po stronie dającego w użytkowanie.

    pzdr, Gotfryd