    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Użyczenie mieszkania a komornik
    Date: Fri, 13 Jun 2008 18:43:51 +0200

    On Fri, 13 Jun 2008, Andrzej Lawa wrote:

    > To ja poproszę podstawę prawną - ustawa, artykuł...

    Andrzeju, i Ty... ;>
    Wrrrrr, na grupę .podatki zajrzyj :> (to na wypadek jakby podstawa
    prawna nie starczała i ktoś koniecznie chciał np. interpretacji US).

    Ale nic łatwiejszego, a że wiadomo iż dla niektórych jest to nie do
    pojęcia, to odmaluję cytaty:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 11
    1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9,
    art. 19 i art. 20 ust. 3, sš otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pienišdze i wartoœci pieniężne oraz
    wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze
    i innych nieodpłatnych œwiadczeń.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    2. Wartoœć pieniężnš œwiadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    okreœla się na podstawie cen rynkowych [...]
    2a. Wartoœć pieniężnš innych nieodpłatnych œwiadczeń ustala się:
    [...]
    3) jeżeli przedmiotem œwiadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku
    - według równowartoœci czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia
    umowy najmu tego lokalu lub budynku,
    ---

    To by było po stronie korzystającego (z użyczenia).

    Pozostaje dający do używania:
    +++
    Art. 16
    1. Za przychód z nieruchomoœci odstšpionych bezpłatnie w całoœci lub
    w częœci do używania innym osobom fizycznym i prawnym [...]
    uważa się wartoœć czynszowš, stanowišcš równowartoœć czynszu, jaki
    przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy
    nieruchomoœci.
    ---

    Oczywiście są do tego liczne wyłączenia których nie cytowałem, zarówno
    zapisane explicite jak i wynikające z innych przepisów, czyli fakt
    że przychodem nie są użyczenia na rzecz rodziny, użyczenia na rzecz
    innych osób wobec których mógłby istnieć *obowiązek* ustawowy (na
    myśl mi przychodzi tylko alimentacyjny... a to z zasady rodzina),
    użyczenia na rzecz dobroczynności itepe.
    Ale z zasady jest właśnie tak.

    Prawdopodobna przyczyna? Pogdybajmy.
    Osobie która np. przekracza 40% próg podatku zdecydowanie NIE opłaca
    się ukrywać najmu pod pozorem użyczenia, bo za drogo wyjdzie :P

    pzdr, Gotfryd