eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoUtrudnianie dostępu do portali medycznych - czy wymóg ustawy?Re: Utrudnianie dost?pu do portali medycznych - czy wymóg ustawy?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Utrudnianie dost?pu do portali medycznych - czy wymóg ustawy?
    Date: Tue, 12 Sep 2006 23:26:34 +0200
    Organization: PTBUN / Polish Neuroscience Society
    Lines: 70
    Message-ID: <2427974.5LeMXrhIpD@Marcin_Ciesielski>
    References: <1541095.8kz1BHocXk@Marcin_Ciesielski>
    <M...@n...task.gda.pl>
    <ee72i3$s86$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: 83.68.70.94.kutno70.tnp.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8Bit
    X-Trace: news.onet.pl 1158096412 21465 83.68.70.94 (12 Sep 2006 21:26:52 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 12 Sep 2006 21:26:52 +0000 (UTC)
    X-Sender: qeXvc0wGvEgSaYDV4ecfxeN8zIsNJuKC
    X-pro-memoriam: pl.sci.neuronauki
    User-Agent: KNode/0.9.2
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:412407
    [ ukryj nagłówki ]

    Jasek' wrote:

    > Guzik prawda. Informacja o produktach medycznych "na recepte" musi byc
    > limitowana wylacznie dla lekarzy i farmaceutow. Wymog prawa
    > farmaceutycznego (dokladnego zapisu nie potrafie wskazac, z problemem
    > mialem kontakt 3 lata temu).

    Art. 57 prawa farmaceutycznego i ogólnie cały rozdz. 4. Trochę nieudany
    przepis.
    W różnych podręcznikach okołomedycznych takie reklamy też się zdarzają (w
    postaci kolorowej wkładki z tyłu) - nikt z tego powodu ich nie reglamentuje
    i nie ma takiego prawa. Na konferencjach naukowych (np. neurobiologicznych,
    a więc nie stricte lekarskich ani nie zamkniętych - i niech tak pozostanie)
    też czasami wiszą plakaty z reklamami leków (np. przeciwdepresyjnych czy
    antypsychotycznych) produkowanych przez sponsorów. Jeśli muszą tak być,
    niech tak pozostanie.

    Bardziej niebezpieczne od oglądania reklam leków na receptę (czyli
    teoretycznie trudno dostępnych) jest faszerowanie się bez umiaru lekami
    dostępnymi bez recepty (zjawisko coraz powszechniejsze w Polsce), których
    reklamy są tak kłamliwe ("brak skutków ubocznych, wspaniały produkt, pomaga
    na wszystko, wszyscy to biorą") że reklamodawcy powinni być karani za
    narażanie zdrowia ludzi.
    Niestety Art. 55 daje się skutecznie ominąć:
    "4. Reklama nie może zawierać wskazań terapeutycznych do stosowania w
    leczeniu:
    [...]
    5) chronicznej bezsenności, [melatonina? - sugestia nie wprost]
    5. Reklama kierowana do publicznej wiadomości nie może ponadto zawierać
    treści, które:
    1) sugerują, że:
    a) możliwe jest uniknięcie porady lekarskiej lub zabiegu chirurgicznego,
    zwłaszcza przez postawienie diagnozy lub zalecanie leczenia na drodze
    korespondencyjnej,
    b) nawet osoba zdrowa przyjmująca lek poprawi swój stan zdrowia, [omijane
    przez nazwanie produktu "suplementem diety"]
    [...]
    d) produkt leczniczy jest środkiem spożywczym, kosmetycznym lub innym
    artykułem konsumpcyjnym,
    e) skuteczność lub bezpieczeństwo stosowania produktu leczniczego wynika
    z jego naturalnego pochodzenia, ["produkt ziołowy" - sugestia
    nieszkodliwości nie wprost]
    2) zapewniają, że przyjmowanie leku gwarantuje właściwy skutek, nie
    towarzyszą mu żadne działania niepożądane lub że skutek jest lepszy lub
    taki sam, jak w przypadku innej metody leczenia albo leczenia innym
    produktem leczniczym,
    3) mają prowadzić do błędnej autodiagnozy przez przytaczanie
    szczegółowych opisów przypadków i objawów choroby,
    [...]"

    > Z tego samego powodu na polskich stronach
    > producentow lekow nie znajdziesz informacji o ich dzialaniu, ba nawet
    > ulotek.

    To nie jest zabronione.
    Art. 52 :
    "3. Za reklamę produktów leczniczych nie uważa się:
    1) informacji umieszczonych na opakowaniach oraz załączonych do opakowań
    produktów leczniczych, zgodnych z pozwoleniem na dopuszczenie do obrotu,
    2) korespondencji, której towarzyszą materiały informacyjne o charakterze
    niepromocyjnym niezbędne do udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące
    konkretnego produktu leczniczego, w tym zatwierdzonej charakterystyki
    produktu leczniczego,
    3) ogłoszeń o charakterze informacyjnym dotyczących w szczególności
    zmiany opakowania [jak z wódką kiedyś w tygodnikach - "uważajcie na
    fałszywki" i prezentacja butelki], ostrzeżeń o działaniach niepożądanych,
    katalogów handlowych i list cenowych, pod warunkiem że nie zawierają treści
    o charakterze reklamowym,
    4) informacji dotyczących zdrowia lub chorób ludzi i zwierząt, pod
    warunkiem że nie odnoszą się nawet pośrednio do produktów leczniczych".

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1