    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ustawa o jezyku Polskim
    Date: Sat, 15 Nov 2008 07:27:09 +0100

    W wiadomości news:gfl18n$g33$1@news.onet.pl Wwieslaw <u...@o...pl> pisze:

    > Klawiatura maszynistki sie nie przyjela... byc moze dlatego, ze w czasach
    > kiedy komputery nabieraly rozpedu, bylismy za malym rynkiem (na Commodore,
    > Amigi, Atari i pierwsze pecety) i nie dostawalismy narodowych klawiatur.
    > Ja np. przyzwyczailem sie do ukladu EN, a bodaj Windows 3.11 mial
    > domyslnie uklad PL maszynistki. Szalenstwo - gdzie cudzyslow, gdzie
    > nawias, a idz pan w cholere, "klawiatura programisty" rzadzi :) No i tak
    > zostalo.
    Pamiętam te boje w różnych biurach, firmach itp.
    W handlu były do nabycia nalepki na klawiaturę wraz z rysunkiem gdzie
    ponalepiać żeby mieć klawiaturę maszynistki.
    Produkowano klawiatury z układem maszynistki nadrukowywanym dodatkowo na
    czołowych (od strony piszacego) bokach klawiszy.
    Była też klawiatura z tzw. martwym klawiszem (najczęściej tylda) stosowana
    np. przy czcionkach ATM, o wiele lepszej jakości (z krzywymi opisanymi
    trzema równianiami) niż natywne windowsowe TT (dwoma).
    Często uzywano też programiku (nazywał się jeśli pamiętam polkeyb)
    pozwalającego zdefiniować sposób otrzymywania polskich znaków w różny sposób
    (także oba alty) i remapować klawiatury.
    Kością niezgody było to, że osoby biegle (bezwzrokowo) piszące na maszynie
    chciały mieć układ maszynistki, na który się przełączały, albo ustawiały go
    domyślnie. Mniej biegła osoba siadając do tego samego kompa pisała zazwyczaj
    z altem ale za to gapiąc się w klawiaturę i orientowała się w popełnionych
    błędach po mniejszej lub większej chwili.
    Wojnę wygrał najbardziej uniwersalny układ z altem (choć wygodniej z tego
    punktu widzenia byłoby z lewym - tam jest większość z 9-ciu polskich znaków
    diakrytycznych, no ale gorące litery...).
    Standard jest najlepszy choćby dlatego, że jest standardem. :)

    --
    Jotte