  • Data: 2005-09-19 20:11:37
    Temat: Re: Usprawiedliwienie nieobecności w szkole [GW]
    Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 19 Sep 2005 12:54:16 -0500, witek napisał(a) w
    wiadomości:<news:dgmu0a$a4n$1@inews.gazeta.pl>

    > Na podstawie godzin nieusprawiedliwionych, czyli takich do których nie
    > ma usprawiedliwenia.
    > A nie na podstawie takich, ktore nauczyciel wg. własnego widzimisę
    > uznał, że nie usprawiedliwi.

    Ja zostaję przy stanowisku, że usprawiedliwia (podejmuje decyzję)
    nauczyciel, bo ani uczeń, ani jego rodzice nie mogą być sędziami we własnej
    sprawie.
    Dlatego też szukam kryteriów, wg których nauczyciel miałby te decyzje
    podejmować. W prawie oświatowym ich nie ma; tu mamy lukę prawną. Pewnie
    można by wyinterpretować owe kryteria na zasadzie analogii -
    usprawiedliwienia w pracy, na studiach itd.
    Jednak pozostaje i tak cała sfera uznaniowości nauczyciela jako
    przedstawiciela organu stosującego te przepisy i mającego wobec tego prawo
    do dokonywania ich praktycznej wykładni oraz oceny stanu faktycznego.
    Nazywaj to sobie widzimisie, czy jak tam chcesz. Tak czy owak poruszamy się
    w sferze uznania administracyjnego.

    > Możesz wskaząc jakikolwiek przepis określający prawo nauczyciela do
    > nieuznawania usprawiedliwień, albo opis kryteriów jakimi nauczyciel
    > powinien się kierować przy podejmowaniu takiej decyzji.
    > Nie uważasz, że gdyby tak było, to zapewne gdzieś by to było sprecyzowane?

    Nie uważam. Prawo administracyjne nie może i nie musi opisywać
    rzeczywistości w sposób kompletny i za pomocą pojęć jednoznacznych.
    W podręczniku pod red. Bocia w rozdziale bodajże "Źródła prawa" znajdziesz
    cały wywód na temat tzw. działań faktycznych administracji jako obszaru w
    dużej mierze uznaniowego i bynajmniej nie pozaprawnego.

    --
    Obowiązki i prawa ucznia - forum dyskusyjne:
    zaprasza: