    From: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 17 Aug 2013 10:50:42 +0200
    Subject: Re: Urlop w pierwszej pracy a miesiąc zatrudnienia

    Piotrek <p...@p...onet.pl> wrote:
    > W takim razie mam jeszcze 2 pytania.
    >
    > 1. To, czy te 1,66 dnia zaokrągla się w górę czy w dół nie jest w żaden
    > sposób uregulowane prawnie i każdy pracodawca może wedle uznania wybrać
    > każdy z tych 2 wariantów (czyli, w praktyce, raczej zaokrąglić w dół), zgadza się?

    Nie wskażę podstawy prawnej, ale "ogólne przekonanie" mówi, że w górę.
    Prawdopodobnie gdzieś kiedyś było jakieś orzeczenie sądu pracy czy coś
    podobnego.
    Poza tym chyba robisz pewien błąd w rozumowaniu ;-) 1,66 za miesiąc, to nie
    znaczy że 2 dni za KAZDY miesiąc.Np. jeżeli pracownik zatrudnił się od 1
    lipca, to przysługuje mu łącznie 10 dni, a więc

    lipiec - 1,66 -> 2
    sierpień 3,32 -> 4
    wrzesień 4,98 -> 5
    paż 6,64 -> 7
    list. 8,3 -> 9
    grudzień 10 -> 10

    Czyli jeśli po 2 pierwszych miesiącach pracownik wziął 4 dni urlopu, to w
    3. przysługuje mu tylko jeden dzień. Po to są te kartoteki urlopowe i inne
    bzdety. ;-)

> [...]
    > pracownikowi należy się 20 dni). Skoro jednak już kiedyś pracował, to nie
    > obowiązuje go reguła stopniowego nabywania urlopu po każdym miesiącu
    > pracy. Jedyna możliwość, w której druga opcja wchodziłaby w grę, to
    > przypadek osoby podejmującej pierwszą pracę, której pracodawca
    > wspaniałomyślnie nalicza od razu 26 dni urlopu zamiast 20. Fakt, że prawo
    > dopuszcza taką sytuację, bo określa tylko poniżej jakiego minimum nie
    > można zejść, ale czy w praktyce takie przypadki w ogóle występują, tzn.
    > zdarzają się pracodawcy bardziej hojni w zakresie urlopu niż ustawa przewiduje?

    Ktoś niepotrzebnie tam wpisał słowo "pierwsza praca". Możesz dać i 100 dni
    urlopu, ale wtedy np. koszt ponadustawowego urlopu nie wlicza się do
    kosztów prowadzenia działalności. Jeśłi chodzi o uprawnienia pracownicze,
    KP zawiera minimum.