    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa o dzieło - podatek i inne
    Date: Thu, 26 Jul 2007 11:08:43 +0200

    On Mon, 23 Jul 2007, Juliusz 'Julas' Gonera wrote:

    > Jeśli nie, to jak mam policzyć podatek od strony internetowej, do której chcę
    > tylko częściowo przekazać prawa zleceniodawcy,

    wKF: ZAMAWIAJĄCEMU.
    Piszesz o umowie o dzieło, to trzymaj się terminologii!

    > np. chcę przekazać prawa do
    > grafiki, ale nie do oskryptowania?

    Niemożliwe.
    Jak nie dostanie ŻADNYCH praw do oskryptowania, w tym również prawa do
    "wyłącznie użytkowania" (zwanego tu i ówdzie "licencją" i nie wiedzieć
    dlaczego wyłączanego w rozumowaniu z PRAW do utworu) to co mu przyjdzie
    z tego że w środku będą skrypty, których nie wolno używać? ;)

    > Z tego co wyczytałem, gdy przekazuję prawa
    > do dzieła to koszty ustalane są na poziomie 50%, a jak nie to 20%.

    Ustawodawca akurat ten numer obczaił, i na wszelki wypadek zrobił
    listę równych "praw", ujmując na niej czarno na białym w niektórych
    miejscach słowo "licencja" a w innych pisząc o "korzystaniu z praw
    autorskich".
    Odpłatna licencja RÓWNIEŻ kwalifikuje się do "korzystania z praw".

    > Czy powinienem więc rozbić umowę na dwie części?

    Nie widzę powodu.
    Nie widzę również przeciwwskazań.

    A tak dla porządku - powód to bym widział, jakby umowa miała być
    na "napisanie i instalację oraz uruchomienie", bo jak podejrzewam
    "instalacja i uruchomienie" są zwykłymi czynnościami inżynierskimi
    (a nie "korzystaniem z praw majatkowych w tym autorskich").

    > Czy jeśli chcę dostać 2000 zł (po odliczeniu ew. podatków, czysty zarobek),
    > to mogę w treści umowy napisać, że kwota to 2000 zł netto czy też powinienem
    > podać kwotę łącznie z podatkiem (zaliczką na podatek)?

    Łącznie z podatkiem, primo jest coś takiego jak ustawa o cenach, secundo
    wypłacający NIE WIE, ile podatku de facto zapłacisz - bo przy wypłacie
    odprowadza się wyłącznie *zaliczkę*, a podatek po rozliczeniu może wyjść
    od zero (poniżej progu) do 40% (jak zrobisz dużo takich umów
    i przekroczysz znacznie próg) :)

    pzdr, Gotfryd