  • Date: Mon, 08 Aug 2005 23:29:29 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa o dzieło a legalność oprogramowani

    Dnia 08/08/2005 20:33, Jakub wrote :
    > "piotrek" <n...@d...pe> wrote in message

    > Zadna firma nie wysyła policji ksera umowy, by policja na tej podstawie
    > miała co kolwiek kontrolować.

    Zgoda.

    > Policja moze wejsć do prywatnego mieszkania tylko na zaproszenie jego
    > właściciela (lub osoby tam mieszkającej), albo za nakazem sądowym. A żeby
    > uzyskać nakaz to trzeba mieć jakieś przesłanki co do znamion przestępstwa. W
    > efekcie policja tylko kontroluje mieszkania na zasadzie "naiwności" jego
    > mieszkańców, albo gdy ma wyraźne przesłanki że w danym mieszkaniu rezyduje
    > jakiś pirat (osoba rozpowszechniająca nielegalnie oprogramowanie
    > komputerowe), oraz jak już skontrolują owego pirata, a on im powie że
    > sprzedał ci nielegalnie jakiś program, to wpadną do Ciebie

    1. Policja może wejść bez nakazu sądowego ani prokuratorskiego wystarczy
    wyłącznie legitymacja służbowa funkcjonariusza. Muszą być, oczywiście,
    jakieś ku temu przesłanki.
    2. W polskiej procedurze karnej nie ma pojęcia dobrowolnego wpuszczenia
    do mieszkania -- i tak to jest przeszukanie.
    3. Zalecam zrezygnowanie od udzielania porad z zakresu prawa polskiego
    na bazie amerykańskich filmów.

    > (ale tylko poto
    > by udowodnić w sadzie że pirat czerpał kożyści materialne - no ale kompa
    > możesz stracić, chyba że sam się tez ni eograniczałeś do tylko użytkowania,
    > na użytek własny).

    Samo posiadanie nielegalnych programów jest przestępstwem (art. 278 § 2
    kk). Użytek własny czy komercyjny jest bez znaczenia dla bytu tego
    przestępstwa.

    Masz jednak rację, ot tak sobie nie dokonuje się "kontroli
    oprogramowania". Za każdym razem taka "kontrola" jest częścią
    postępowania karnego.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have