  • Data: 2009-02-16 18:41:40
    Temat: Re: Umowa darowizny.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 7 Feb 2009, JBL wrote:

> [...]
    [...]
    [...]
    > Nie bardzo mnie zrozumiałeś, ja chcę znieść współwłasność ale w formie
    > darowizny

    Owszem, czegoś nie rozumiem - jak sobie wyobrażasz zniesienie
    współwłasności?
    Owo zniesienie *może* zawierać w porozumieniu (lub orzeczeniem sądu,
    jeśli wystąpił spór) dopłaty pieniężne.
    Ale nie musi.
    Ten ostatni przypadek (zniesienie współwłasności bez dopłat) był
    AFAIR stosowany jako "metoda" na przeniesienie części majątku bez
    opodatkowania (dopóty PiS nie zniósł podatku od darowizn w rodzinie).
    Wskazuje na to wyraźnie również ustawa o PCC (opodatkowująca zniesienie
    współwłasności *wyłącznie* "w części dotyczącej spłat lub dopłat").

    I o ile dobrze rozumiem, to "od zawsze" zniesienie współwłasności
    bez dopłat *nie* jest tożsame z darowizną - dlatego, że stanowi odrębną,
    osobno opisaną w KC czynność prawną.
    Co się nie zgadza?

    pzdr, Gotfryd