eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoUdostępnienie umowy przedwstępnej przed podpisaniem (nieruchomości) › Re: Udostępnienie umowy przedwstępnej przed podpisaniem (nieruchomości)
    From: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Udostępnienie umowy przedwstępnej przed podpisaniem (nieruchomości)
    Date: Tue, 13 Sep 2005 11:31:42 +0200

    Marcin Szawurski napisał(a), dnia 12-09-05 22:55 co następuje:

    > A ja zawsze myślałem, że
    > A treść tych czynności guzik notariusza obchodzi. Ale może się myliłem :-)
    myliłeś się ...

    > A serio - na jakiej podstawie notariusz "zabezpiecza" kogokolwiek (co do
    > treści oświadczenia woli)?

    Art. 80.
    § 1. Akty i dokumenty powinny być sporządzone przez notariusza w sposób
    zrozumiały i przejrzysty.
    § 2. Przy dokonywaniu czynności notarialnych notariusz jest obowiązany
    czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron
    oraz innych osób, dla których czynność ta może powodować skutki prawne.
    § 3. Notariusz jest obowiązany udzielać stronom niezbędnych wyjaśnień
    dotyczących dokonywanej czynności notarialnej.
    Art. 81.
    Notariusz odmówi dokonania czynności notarialnej sprzecznej z prawem.

    > Gdzie jakakolwiek jego odpowiedzialność?
    Art. 49.
    Notariusz ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu
    czynności notarialnych na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym, z
    uwzględnieniem szczególnej staranności, do jakiej jest obowiązany przy
    wykonywaniu tych czynności.

    > Chyba że notariusz jest znajomym pośrednika i podpiszą to co mu dzień
    > wcześniej pośrednik przesłał. A naiwnemu klientowi będzie się wydawało,
    > że "notariusz chroni obie strony transakcji".
    bez urazy ale bredzisz ...

    > Podstawa prawna.
    masz powyżej.

    Cały czas myślę o przygotowaniu przez notariusza umowy przedwstępnej w
    formie aktu notarialnego, samo potwierdzenie podpisu pod zwykłą umową
    tak zwaną "cywilno-prawną" IMHO nie ma sensu. Nie powoduje mocniejszego
    zabezpieczenia stron umowy.

    Radzisz