    From: "Cezar" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uchylanie sie od wojska
    Date: Wed, 27 Feb 2008 18:38:23 +0100

    > czesc
    > taka sytuacja: osoba 3 lata temu przerwala studia, przeprowadzila sie nie
    > przemeldowywujac jednoczesnie (taka sytuacja rodzinna itd).
    > Oczywiscie nie zalatwila w zaden sposob sluzby wojskowej no i teraz
    > wyszło.
    > Okazuje sie ze jest podejrzana o zarzut uchylania sie od wojska (art 224)
    > Co teraz? Jak bedzie wygladac wizyta u prokuratora?

    U prokuratora ? Znaczy sie postepowanie sie toczylo i zostalo zawieszone.
    Prok odczta Ci zarzut i przeslucha. Zaproponuje zapewne poddanie sie karze w
    trybia art 335 kpk - ustawa przewiduje grzywne lub ograniczenie wolnosci -
    nie ma tam pierdla (pozbawienia wolnosci) jak pamietam. Jesli masz prace to
    grzywna tak ze 300-500 zl, chyba ze nie masz lub prok bedzie mial fantazje
    to zafunduje ci ograniczenie wolnosci - np z 3-6 miesiecy darmowej pracy po
    20-40 h. Potem sedzia bedzie mial fantazje i okresli miejsce tej pracy np
    hospicjum. Tak wiec pojdziesz do tego hospicjum i dyrektor stwierdzi, ze
    brakuje mu ludzi na odcinku "wybieranie kup spod tylkow pacjnetow" - w
    sensie wychowawczym duzo lepsze niz odsiadka. Sorry za naturalizm, ale mozna
    tez biegac z drewnianym patykiem zakonczonym gwozdziem i zbierac papierki na
    glownym placu w miescie - wierz mi, ze wszyscy koledzy przyjda ogladac :-)
    Skoro "nie bylo" Ciebie prze 3 lata to prok moze wpasc na pomysl zeby oddac
    pod dozor Policji na czas postepowania (bedziesz musial stawiac sie na
    komisriacie np ze 2 razy w tygodniu). Sad to uchyli przy okazji wydawania
    wyroku.

    Jakiej spodziewac sie
    > kary? W ustawie napisano grzywna lub wiezienie. Od czego to zalezy? Jaka
    > przyjac linie obrony poza szczerym wytlumaczeniem calej skomplikowanej
    > sytuacji rodzinnej?

    Nie ma linii obrony, w zasadzie. Ustawa o obronie PRL (bo to ta sama) w
    zasadzie nakazuje samemu zglaszac sie do WKU, nawet bez wezwania, i meldowac
    o wszystkich istotnych zmianach. Ciezko bronic sie w tej sytuacji -
    zwlaszcze, ze nie negujesz, iz "olales WKU".

    > Dotyczy to osoby nigdy nie karanej. Na pierwsza wizyte u prokuratora isc
    > samemu czy z adwokatem?

    Adwokata odpusc sobie. Niec nie pomoze, a skasuje 1000 zl. Kase lepiej
    trzymaj na ewentulana grzywne i koszty postepowania.

    Zasadniczo - zaladam ze zostaniesz skazany - wielka krzywda Ci sie nie
    stanie, ale szkoda ze wyrok "pojdzie" w papiery i mozesz miec problem (przez
    jakis czas) z podjeciem niektorych zawodow.

    Cezar