    From: io <i...@o...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Tworzenie prawa w PL i wykopki.
    Date: Tue, 18 Jun 2024 18:56:14 +0200

    W dniu 18.06.2024 o 17:53, J.F pisze:

    > Nie wiem co dokładnie Trybun ma na myśli, ale tak to w polskim prawie
    > wygląda.
    > Pole twoje, ziemniaki w ziemi, jak posadziłeś i urosły, twoje,
    > ale węgiel 100m pod powierzchnią nie twój, tylko państwowy, nasz
    > wspólny.
    >
    > I chyba dobrze, kupowałeś pole uprawne, a nie pole węgla.
    >
    > I nie musi być 100m, moze byc 50cm, a nawet 0cm.
    > Węgiel tak płytko nie leży, ale piasek może.

    Co do zasady, kupuje się ziemię z wszystkim co na niej jest a nie tak
    jak w sklepie ogrodową w worku. Nie ma rozsądnego powodu uważać, że to
    co pod spodem jest jakieś inne niż to co nad. Z tą wodą to może mieć
    sens o tyle, że woda płynie i zwykle nie pochodzi z danej działki. O
    tyle zresztą nie przynależy do działki, ale właśnie twój węgiel jak
    najbardziej przynależy bo nie płynie. I z tą wodą to też nie jest tak,
    że ona tylko spływa z okolicy albo przepływa, ale jak najbardziej jest
    naturą działki wynikającą choćby z zadrzewienia czy tam innych zabiegów.
    Więc takie stwierdzenie, że 'woda jest nasza' jest tylko brakiem
    szacunku dla własności prywatnej. Przeznaczenie działki nie jest kwestią
    co jest na niej własnością tylko jak z niej bezproblemowo korzystać
    biorąc pod uwagę sąsiednie działki. Możesz mieć pod spodem węgiel, nie
    móc go wydobywać bez konfliktu ze sklasyfikowaniem a jednak jest twój bo
    go z działką kupiłeś. Tzn nie jest, ale to jest oczywista
    niekonsekwencja prawa.