  • Data: 2008-07-17 15:58:40
    Temat: Re: Testament
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Witold" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:g5ish6$5ge$1@news.dialog.net.pl...

    > Dobrze, więc zmodyfikuję swoje pytanie: jedno z dziadków zapisuje w
    > testamencie dom - czy mozliwe jest sporządzenie takiego testamentu, o
    > jakim pisałem wcześniej? A co, jeśli to byłaby darowizna? Czy w akcie
    > darowizny takie zastrzezenie można zrobić?
    >
    > Witold

    Bezposrednio - nie bo jak napisano już w tym wątku nie można dokonać
    darowizny bądź zapisu testamentowego z warunkiem (jest tak w prawie
    anglosaskim). W naszych warunkach możnaby albo powołać (w testamencie)
    fundację, której celem byłoby bezpłatne udostępnianie domu wnukowi albo
    powołać ograniczone prawo rzeczowe - użytkowanie na rzecz tego wyróżnionego
    wnuka. Niestety z konsekwencją tego, że po jego śmierci dom przypadnie
    spadkobiercom dziadka a nie owego wnuka. Dziadek musi się też liczyć z tym,
    że darując bądź zapisując dom w testamencie wnukowi będzie on musiał spłacić
    zachowek