-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aacw242.neoplu
s.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: Tajemnicze awarie pociągów
Date: Wed, 6 Dec 2023 21:59:10 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <1odcy8fpas9t4$.19xrm20wjv4p$.dlg@40tude.net>
References: <%9YbN.2$JkU5.0@fx12.ams1>
NNTP-Posting-Host: aacw242.neoplus.adsl.tpnet.pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="aacw242.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.74.242";
logging-data="11994";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Cancel-Lock: sha1:OycN0Xs1CcxYHxGZOS2e8JE5BSk=
sha256:A1nwdeYNWipeZ3x7932+RG8mqVpGeESycLtL71Tz2oc=
sha1:kxXp9tRDsFGqYA3D3tu2C+dpk0k=
sha256:C/79fw0OZmqj1Jh0+WqGWnwWAEZ24CdI4DiOYN0jfi8=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:845073
[ ukryj nagłówki ]On Wed, 06 Dec 2023 10:37:47 GMT, Marcin Debowski wrote:
> Bardzo ciekawa MZ sprawa.
> W skrócie, wygląda, że producent pociągów zaszył w oprogramowaniu opcje
> powodujące, że te pociągi się psuły jeśli były serwisowane przez
> konkurencję. Polecam drugiego linka. Więcej info.
>
> https://next.gazeta.pl/next/7,151243,30476192,tajemn
icze-awarie-pociagow-na-polskiej-kolei-szokujace-ust
alenia.html
> https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich
-co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/
> "Pociąg produkcji polskiej firmy nagle zepsuł się w trakcie serwisu.
> Fachowcy byli bezradni - pociąg był w porządku, tylko nie chciał jechać.
> W ostatnim odruchu desperacji na pomoc wezwano zespół Dragon Sector,
> którego członkowie znaleźli cuda, o których nie śniło się maszynistom."
>
> "Prezes UTK zna sprawę i zweryfikował informacje dotyczące
> przeprowadzonych analiz oprogramowania pojazdów kolejowych, a także
> współpracuje w tej kwestii z odpowiednimi służbami. Wspólnie z CERT
> Polska (zespół powołany do reagowania na zdarzenia naruszające
> bezpieczeństwo w sieci Internet) zorganizowane zostało spotkanie z
> producentem pojazdu. Pojazdy spełniają wymagania zasadnicze
> określone przepisami dyrektyw europejskich. To zamawiający pojazd w
> ramach swobody kontraktowej określa warunki serwisowania i
> gwarancji. Tego rodzaju wymagania zawarte są w umowach dotyczących
> zakupu pociągu. Wszelkie ograniczenia możliwości serwisowania, w tym
> ograniczenia wprowadzane w oprogramowaniu, mogą stanowić potencjalny
> spór cywilnoprawny pomiędzy zamawiającym a producentem. Prezes UTK w
> tej sprawie nie jest właściwym organem.
>
> Zgodnie z art. 41 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym
> systemie cyberbezpieczeństwa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 913, 1703)
> organem właściwym do spraw cyberbezpieczeństwa dla sektora
> transportu (z wyłączeniem podsektora transportu wodnego) jest
> minister właściwy do spraw transportu."
>
> Jakoś nie wydaje mi się, że jest to sprawa wyłącznie cywilna. Jak dla
> mnie min. znamiona oszustwa są, nie wspominając o czynach nieuczciwej
> konkurencji. No chyba, że prezes UTK zna treść umów Kolei DOlnośląskich
> z producentem taboru, i tam to co się działo jest wymienione.
A teraz tak:
a) jaka była umowa kolei z producentem, warunki rekojmii itp?
Moze producent miał prawo :-)
cos tam piszą o milionie km ... to pewnie sporo wygasło.
b) a jak sie w tak naprawionym pociągu cos zawiedzie, i to moze nawet
krytycznie ... kto winny? Producent, czy hackerzy, co przeoczyli pare
innych "zabezpieczen" ?
c) blokowanie pociagu po zmianie jednego komponentu ... a moze
prawidłowe, skoro sami piszą, ze co pociąg, to inna konfiguracja.
Trzeba wiedziec, co można zmienic, a co nie.
d) "psucie" pociagu po 1 mln km .. obowiązkowe, a co, przeciez
minister sam nakazal przegląd :-)
Tak czy inaczej - ciekawych czasów dożylismy.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 07.12.23 02:00 Marcin Debowski
- 07.12.23 02:07 Marcin Debowski
- 07.12.23 02:16 Marcin Debowski
- 07.12.23 06:22 Shrek
- 07.12.23 06:23 Shrek
- 07.12.23 21:12 Kazik Kaz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nordstrim
- obostrzenia
- ilość węzłów sanitarnych w biurowcu
- Korekta prognozy
- ROBERT GWIAZDOWSKI: PO CO NAM ZWIĄZKI PARTNERSKIE?
- Czy można orzekać po pijaku?
- reparacje
- ustawienie przetargu
- Przeszukiwanie baz i netu
- Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych
- Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- Re: Powtórne wezwanie na PO-komisję uzdrowi Ziobrę już w 10 dni
- Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- Re: Jak Sejm się przygotował na M. Wosia na PO-komisji rewizją/przeszukaniem w hotelu sejmowym
- AKCJA "PAPROTKA". KURIOZALNY PROJEKT MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI
Najnowsze wątki
- 2024-07-06 Nordstrim
- 2024-07-06 obostrzenia
- 2024-07-05 ilość węzłów sanitarnych w biurowcu
- 2024-07-04 Korekta prognozy
- 2024-07-04 ROBERT GWIAZDOWSKI: PO CO NAM ZWIĄZKI PARTNERSKIE?
- 2024-07-03 Czy można orzekać po pijaku?
- 2024-07-02 reparacje
- 2024-07-02 ustawienie przetargu
- 2024-07-02 Przeszukiwanie baz i netu
- 2024-07-01 Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych
- 2024-07-01 Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- 2024-07-01 Re: Powtórne wezwanie na PO-komisję uzdrowi Ziobrę już w 10 dni
- 2024-06-30 Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- 2024-06-28 Re: Jak Sejm się przygotował na M. Wosia na PO-komisji rewizją/przeszukaniem w hotelu sejmowym
- 2024-06-27 AKCJA "PAPROTKA". KURIOZALNY PROJEKT MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI