    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia,pl.soc.prawo
    Subject: Re: TP S.A. - przekazuje baze zastrzezonych numerow telefonow
    Date: Wed, 5 Mar 2003 01:06:54 +0100

    | Jaśnie panu anonimowi radzę ze zrozumieniem przeczytać Ustawę o ochronie
    | danych osobowych w szczególności: art. 23 par. 1.5 i par. 4.2.

    Obawiam się, że całkowicie nie masz racji.

    Po pierwsze powołany przez Ciebie artykuł ustawy sprawy się w ogóle nie
    tyczy. Do dochodzenia roszczeń i windykacji należności numer telefonu nikomu
    nie jest do niczego potrzebny. Wystarczyłoby, że przekazaliby nazwisko,
    imię, adres. Tak więc przekazanie numeru telefonu jest przekroczeniem tej
    ustawy. Taki czyn stanowi przestępstwo określone w art. 51 tej ustawy.

    Po drugie zastosowanie w tym wypadku ma Regulamin świadczenia usług
    telefonicznych o charakterze powszechnym przez TP SA. Ja opieram się w tym
    przedmiocie na tekście z książki telefonicznej. Jeśli nie uległ on w
    ostatnim okresie zmianom, to z par. 6.2 wynika: "Abonent może nieodpłatnie
    zastrzec, aby jego dane określone w ust. 1 (nazwa abonenta, adres i numer
    jego urządzenia abonenckiego) nie były publikowane i podawane przez TP SA do
    wiadomości innych osób (zastrzeżenie numeru). Z tego wynika, że w
    szczególności nie można tych danych podawać innym podmiotom. Oczywiście w
    celu windykacji można podać nazwę i adres, ale połączenie tej informacji z
    numerem abonenta narusza powołany paragraf.

    Naruszenie powyższego uprawnienia powoduje - w mojej ocenie -
    odpowiedzialność karno-finansową TP SA opisaną w art. 124.1.13) Ustawy Prawo
    Telekomunikacyjne. Zagrożone to jest karą pieniężną w wysokości do 3%
    rocznego przychodu nakładaną na TP SA oraz karą w wysokości 300%
    wynagrodzenia miesięcznego dla kierownika jednostki. Uważam, że regulamin
    świadczenia usług przeze mnie zacytowany jest ofertą określającą ramowe
    warunki umów, o której mowa w powołanym przeze mnie przepisie.

    Niezależnie od powyższego, osobie której prawo naruszono przysługuje
    roszczenie o naprawę szkody na warunkach ogólnych wynikających z przepisów
    prawa cywilnego.