    From: "Jona" <j...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Świadek przestępstwa
    Date: Mon, 28 Jul 2003 15:15:10 +0200

    Użytkownik "ssj5" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:bg244k$hd1$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Jona" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

    > przeczytaj co sama napisalas. jest spoleczny.oznacza, ze jesli go nie
    > spelnisz, nie podlegasz odpowiedzialnosci karnej.

    Nawiązałam tylko do tego, co pisałeś poprzednio, a chodziło mi o obowiązek
    społeczny wynikający
    ze zwyczaju (moralności), gdyż jak wiesz pewnie obowiązek może wynikać:
    a) z przepisów
    b) z przyjętych norm moralnych (zobacz teorię prawa Petażyckiego)
    c) ze zwyczaju
    O społecznym aspekcie w rozumieniu literalnym mówi się w przypadku b) i c)

    > nie ze zwyczaju, ale 304 kpk.
    W kontekście tego przepisu z wyrażeniem 'obowiązek społeczny' pewnie się nie
    zrozumieliśmy, zważywszy na powyższe...

    ale dziękuję za to wskazanie :))) i wyszło na moje :) mam wrażenie, że nie
    wiesz co to zwyczaj w kontekście prawoznawstwa
    twoje powołanie świadczy o tym, iż wcale nie jest to taki sobie obowiązek
    społeczny (w senie
    zwyczajowy, moralny, ale wynikający stricte z norm prawnych)
    poza tym powołany art. 304 kpk dotyczy tylko przestępstw ściaganych z
    urzędu;
    ponadto twoje powołanie się na kpk to implikacja z kk, gdyż jak wiesz prawo
    proceduralne jest kształtem
    dla formy czyli prawa materialnego (bez prawa materialnego prawo
    proceduralne byłoby
    martwą literą prawa) stąd odpowiadając na pytanie oparłam sie na kk nie
    wgłębiając się
    zanadto.

    > powolujesz sie na prawny obowiazek. chyba odrozniasz jedno od drugiego?
    obowiązek społeczny i obowiązek prawny mają zakresy znaczeniowe krzyżujące
    się i długo
    można polemizować nad ich semantycznym dualizmem.
    poza tym tego przycinku nie rozumiem w kontekście powyższego...
    hm... przycinek, a nie merytoryczna argumentacja to tutaj właściwe słowo ..

    > pozdr
    > ssj5

    pozdrawiam także
    Jona