eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"Straszliwe" mandaty dla proboszczów za wielokrotne przekroczenie limitów epidemiologicznych [kowid] › Re: "Straszliwe" mandaty dla proboszczów za wielokrotne przekroczenie limitów epidemiologicznych [kowid]
  • Data: 2021-04-07 06:57:28
    Temat: Re: "Straszliwe" mandaty dla proboszczów za wielokrotne przekroczenie limitów epidemiologicznych [kowid]
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2021-04-06, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > W wypadku prawa budowlanego odpowiedzialność spada na profesjonalistów w
    > tej sytuacji. Jak u Ciebie w domu się okaże, że dach się zawali, to
    > "działkę" chwyci kierownik budowy, jeśli wykonał to niezgodnie z
    > projektem, albo projektant, jeśli się okaże, ze źle zaprojektował. Ale
    > przecież nie inwestor, bo ten może nie mieć zielonego o tym pojęcia.

    Nie no moment bo poszedłeś o krok za daleko. Ktos za dany obiekt
    odpowiada. To nie bawmy sie w inwestorów, prostszy przykład, dajmy na to
    kościół jest już ruina i zagraża bezpieczeństwu. Do kogo zwraca się
    inspekcja budowlana?

    > U nas lata temu był taki wypadek przy budowie kościoła. Budowali to w
    > taki sposób, że każda rodzina miała ileś tam dni odpracować. Co bogatsi
    > wykupywali usługę odpracowania przez kogoś, ale biedniejsi sami
    > przychodzili. I taki jeden biedniejszy spadł z rusztowania i się zabił.
    > Pamiętam, że nagle się okazało, ze on sobie tak spacerował po tym
    > rusztowaniu. No bo przecież nikt go nie zatrudniał. Kierownik budowy, to
    > w ogóle nie wiedział, że tam jacyś ludzie pracują. Mury się same
    > wznosiły z pomocą boską. :-)>

    No rozumiem, ale jak jest kierownik to jest i inwestor i potrzeba zgody
    na budowę. Bez zgody to budowali?

    > Moim zdaniem zastosowanie do określenia, kto ma liczyć wiernych mają
    > przepisy od kan. 1273 wzwyż. Tu mowa o zarządcy, a nie proboszczu. Za
    > mało znam strukturę Kościoła, by się jednoznacznie wypowiadać, ale zdaje
    > się, że tym zarządem zajmują się Rady Parafialne. Czy też one mają
    > liczyć wiernych? Ja w każdym razie nie wiem, kto to powinien robić, a
    > przede wszystkim mam wątpliwość, czy proboszcz.

    Nie uwierzę, że nieruchomości kościelne nie podlegają inspekcji budowlanej.

    https://gdansk.tvp.pl/41829157/inspektorzy-budowlani
    -natychmiast-zabezpieczyc-kosciol
    Garnizon. Specyficzny kościół to i specyficzny zarządca.

    Ale tu:
    https://wiadomosci.onet.pl/olsztyn/nadzor-budowlany-
    zamknal-zabytkowy-kosciol-w-miedzylesiu-na-warmii/m6
    gj7xx
    "Według księdza dalsze losy kościoła zależą od Kurii i decyzji
    urzędników wojewódzkiego konserwatora zabytków, którzy mają przyjechać
    na wizję lokalną pod koniec maja. Do tego czasu nabożeństwa będą
    odprawiane na zewnątrz."
    Kuria?

    A tu:?
    https://limanowa.in/aktualnosci/parafia-nie-zaplaci-
    60-tys-zl-kary/14668
    "W ich wyniku stwierdzono dwa naruszenia Ustawy prawo budowlane:
    realizację obiektu z odstępstwami od warunków pozwolenia oraz
    przystąpienia do użytkowania bez dopełnienia formalności. Za nielegalne
    użytkowanie kościoła nałożono na parafię 60 tys. złotych kary."
    Parafia? Parafia ma osobowość prawną?

    W kazdym razie jak widać ktoś tym zarządza i odpowiada lub ten zarząd
    wynika z własności (KW).

    Spodziewałbym się, że mogą być właśnie dwa przypadki: (1) jest
    ustanowiony jakiś administrator obiektu, lub (2) jest wyłącznie jego
    właściciel, i wtedy odpowiedzialność za dopilnowanie idzie odpowiednio
    do jednego lub drugiego.

    --
    Marcin