    From: "J.A." <l...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Statut czy ustawa - co jest ważniejsze?
    Date: Sat, 9 Sep 2006 23:36:02 +0200

    Sat, 09 Sep 2006 14:25:30 +0200, na pl.soc.prawo, Bungo
    napisał(a):

    > Faktycznie przepis 35 p.5 w/w ustawy stanowi, iz "organizacje i tryb
    > dzialania" Centralnej Komisji okresla statut.
    > nie mozesz powolywac sie na art. 29 p.1, bo akurat ta kwestia jest
    > uregulowana w ustawie -> ustawa odsyla do statutu.

    Nie jestem prawnikiem, ale rozumiem to tak:

    a) to czy postępowanie organu ma być jawne, czy tajne nie zostało
    w ustawie uregulowane. Kwestia ta podlega zatem w pierwszej
    kolejności art. 29 p.1 ustawy, gdyż przepis ustawowy jest
    nadrzędny względem przepisów statutowych.

    b) Z art. 35 p. 5 ustawy wynika wprawdzie, że organ działa na
    podstawie statutu, ale z tego nijak nie wynika logicznie, że ma
    prawo regulować tryb postępowań w sprawie, w zakresie
    nieuregulowanym w ustawie, ponieważ ustawa jasno stwierdza w art.
    29 p.1, że w tym zakresie należy stosować przepisy kodeksu
    postępowania administracyjnego. W sprawie postępowań nie
    uregulowanych w ustawie, przepisy statutu winny zatem ten punkt
    ustawy uwzględniać, gdyż to statut ma uwzględniać ustawę, a nie
    ustawa statut. Statut nie może tworzyć "swojego własnego" prawa
    wbrew ustawie.

    c) Z uzasadnienia sądu wynika natomiast, że sformułowanie statutu
    jest "nie do ruszenia" przez art. 29 p.1 ustawy, co z kolei
    wskazuje na nadrzędność przepisów statutowych nad ustawowymi w
    sprawie postępowań w zakresie nieuregulowanym w ustawie.
    Traktowanie statutu jako aktu wyższej rangi od ustawy jest co
    najmniej dziwne.

    d) § 14 statutu mówi, że: "postępowanie Centralnej Komisji do
    chwili wydania decyzji ma charakter niejawny".
    Paragraf ten stoi więc moim zdaniem w rażącej sprzeczności z art.
    29. p. 1 ustawy, gdyż reguluje tryb postępowania w zakresie nie
    uregulowanym w ustawie, podczas gdy ustawa mówi, że w sprawie
    postępowań nie uregulowanych, mają zastosowanie przepisy kpa, a
    nie statutu.

    e) Wspomniany paragraf statutu jest sprzeczny nawet z art. 45.
    Konstytucji, który mówi:

    1. Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia
    sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny,
    bezstronny i niezawisły sąd.
    2. Wyłączenie jawności rozprawy może nastąpić ze względu na
    moralność, bezpieczeństwo państwa i porządek publiczny oraz ze
    względu na ochronę życia prywatnego stron lub inny ważny interes
    prywatny. Wyrok ogłaszany jest publicznie.

    Utajnianie rozpatrywania sprawy jest więc w tym wypadku sprzeczne
    z Konstytucją, gdyż nie może tu być mowy niejawności postępowania
    z powodu moralności, bezpieczeństwa państwa, porządku
    publicznego, czy też ze względu na ochronę życia prywatnego stron
    lub inny ważny interes prywatny.

    Będę wdzięczny za wszelkie uwagi, czy moje laickie, nieprawnicze
    myślenie gdzieś nie pobłądziło pod względem prawnym, bo ten
    przepis chyba naprawdę nadaje się do zaskarżenia i chciałbym żeby
    zarzuty były bardzo konkretne.

    > Nie znam tego statutu, ale sadze ze masz racje, ze wyszli
    > poza delegacje ustawowa. Dziwie sie tez, ze w koncu istotna
    > sprawa jaka jest tryb przyznania / badz nie tytulu naukowego
    > regulowana jest przez jakis statut.
    >
    > Pisz do Rzecznika Praw Obywatelskich, aby wystapil do TK
    > o stwierdzenie niezgodnosci art. 35 par. 5 w/w ustawy
    > z art. 87 par. 1 Konstytucji R.P., ktory stanowi, iz:
    > "Zrodlami powszechnie obowiazujacego prawa Rzeczypospolitej Polskiej
    > sa: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy miedzynarodowej oraz
> [...]

    Dzięki za te uwagi. Są dla mnie cenne. Pewnie z nich skorzystam.

    --
    J.A.