  • Data: 2006-03-13 22:02:52
    Temat: Re: Sprzedaz mieszkania podarowanego i 10% podatek
    Od: Stanley P <s...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

    witek napisał(a):

    > Te 5 lat wzięło się z czegoś innego.
    > Otóż jak się dostaję darowiznę, to trzeba zapłacić podatek od darowizny.
    > Przy dostaniu mieszkania można się wywinąć z podatku od darowizny pod
    > pewnymi warunkami.
    > Jednym z nich jest mieszkanie w otrzymanym mieszkaniu przez 5 lat.
    > Jeśli się tego warunku nie dotrzyma, to wówczas trzeba zapłacić,
    > niewymierzony wcześniej podatek od darowizny.
    > Ale będzie to podatek od darowizny,

    Chyba jednak widze swiatełko w tunelu dla swojego przypadku... Może mi
    pomozesz stwierdzić, czy ono rzeczywiście jest, a może mam omamy? ;-)

    Otóz jeszcze raz patrze do aktu notarialnego darowizny:
    "/.../ Podatku od darowizny nie pobrano na mocy art.9 (I grupa) wyżej
    powołanej ustawy z dnia..." (chodzi tu oczywiscie o ustawe o podatku od
    spadków i darowizn)

    Zaglądam teraz do tej ustawy:
    "
    Art. 9. 1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby,
    własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
    1) 9.637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
    /.../
    "

    To nie było super mieszkanie ;-) , ponadto darowizna byla rozłożona na 2
    osoby (na mnie i na żonę) dlatego próg wartosci 9.637zł/osobę nie został
    przekroczony i dlatego podatku od darowizny nie pobrano.

    Nie widzę w tej ustawie żadnych dalszych (i wcześniejszych) artykułow i
    paragafów, mówiacych, że jesli teraz sprzedam tę rzecz/prawo majatkowe
    przed upływem 5 lat, bedę musiał cokolwiek do US zapłacić, zwrócić...

    Owszem jest w tej ustawie Art. 16. (zapewne ten miałeś na mysli w
    cytacie, ktory z Twojego postu wyzej pozostawilem), że jesli nabędę w
    drodze spadku lub darowizny nieruchomość/mieszkanie nie przekraczajace
    110m (itd;, szczególy w ustawie), jestem z podatku od darowizn
    zwolniony. Pod warunkiem, że bede mieszkał w tym mieszkaniu przez 5 lat.
    Ale ja z tej ulgi nie korzystałem, ponieważ w tym mieszkaniu nie
    mieszkalem ani minuty ;-) , ponadto jednym z warunków skorzystania z tej
    ulgi jest nieposiadanie innego mieszkania na własność - a ja w momencie
    otrzymania darowizny takowe posiadałem.

    Zatem moja konkluzja na chwile obecną:
    w tym (podkreslam) _konkretnym przypadku_ nie muszę nic do US zapłacić,
    nawet gdybym sprzedał to mieszkanie na drugi dzień po otrzymaniu
    darowizny. Nie "załapuje" sie na ustawę o podatku dochodowym, gdyż w
    przypadku mieszkań otrzymanych z darowizn, podatku dochodowego sie nie
    płaci. Nie załapuję sie też na ustawę od spadków i darowizn - gdyż
    darowizna nie przekroczyla pewnego progu wartości i dlatego została z
    podatku od darowizn bez żadnych dodatkowych warunków zwolniona. Dobrze
    wykombinowalem? ;-)

    pozdrawiam -

    Stanley