eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoSprzedaż komputerów osobistych w PolsceRe: Sprzedaż komputerów osobistych w Polsce
  • Data: 2007-08-16 21:41:39
    Temat: Re: Sprzedaż komputerów osobistych w Polsce
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Piotr Dembiński pisze:

    >
    > Ja tego artykułu właśnie nie rozumiem.

    To masz poczytaj sobie :)


    1 1. Artykuł 269b KK jest przepisem nowym. Został on wprowadzony do KK
    ustawą z 18.3.2004 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks
    postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks wykroczeń (Dz.U. Nr 69, poz.
    626). Celem uchwalenia tej ustawy było m.in. dostosowanie prawa
    polskiego do Konwencji Rady Europy o cyberprzestępczości. Artykuł 269b
    jest więc jednym z przepisów dostosowawczych.



    2 2. Artykuł 269b KK ma związek z art. 6 Konwencji o
    cyberprzestępczości, w którym to przepisie określono przestępstwo zwane
    w konwencji niewłaściwym użyciem urządzeń. Artykuł 6 Konwencji stanowi:



    ,,1. Każda Strona podejmie takie środki prawne i inne, jakie okażą się
    niezbędne dla uznania za przestępstwo w jej prawie wewnętrznym,
    umyślnych i bezprawnych:



    a. produkcji, sprzedaży, pozyskiwania z zamiarem wykorzystania,
    importowania, dystrybucji lub innego udostępniania:



    i. urządzenia, w tym także programu komputerowego, przeznaczonego lub
    przystosowanego przede wszystkim dla celów popełnienia któregokolwiek z
    przestępstw określonych zgodnie z artykułami 2-5;



    ii. hasła komputerowego, kodu dostępu lub podobnych danych, dzięki
    którym całość lub część systemu informatycznego jest dostępna z zamiarem
    wykorzystania dla celów popełnienia któregokolwiek z przestępstw
    określonych zgodnie z artykułami 2-5 oraz



    b. posiadania jednostki wymienionej powyżej w punktach a.i. lub ii. z
    zamiarem wykorzystania w celu popełnienia któregokolwiek z przestępstw
    określonych zgodnie z artykułami 2-5. Strona może w swoim prawie
    wprowadzić wymóg, że odpowiedzialność karna dotyczy posiadania większej
    ilości takich jednostek.



    2. Niniejszego artykułu nie należy interpretować jako mającego na celu
    pociągnięcia do odpowiedzialności karnej w przypadku, kiedy produkcja,
    sprzedaż, pozyskiwanie z zamiarem wykorzystania, importowanie,
    dystrybucja lub inne udostępnianie lub posiadanie, o którym mowa w
    ustępie 1 niniejszego artykułu, nie jest dokonywane w celu popełnienia
    przestępstwa określonego zgodnie z artykułami 2-5 niniejszej Konwencji,
    jak w przypadku dozwolonego testowania lub ochrony systemu informatycznego.



    3. Każda Strona może zastrzec sobie prawo do nie stosowania ustępu 1
    niniejszego artykułu, pod warunkiem, że zastrzeżenie to nie dotyczy
    sprzedaży, dystrybucji lub innego udostępniania jednostek wymienionych w
    ustępie 1.a.ii''.


    Treść art. 6 Konwencji oparta na oficjalnym polskim tłumaczeniu,
    dołączonym do Druku sejmowego Nr 2031 Sejmu RP IV Kadencji.



    3 3. Redakcję art. 269b KK krytykuje A. Adamski (Cyberprzestępczość...,
    SP 2005, Nr 4, s. 61).



    4 4. Jak podkreśla K. Gienas, art. 269b KK (jak i jego konwencyjny
    pierwowzór) kryminalizuje faktyczne stadium przygotowania do popełnienia
    szeregu przestępstw, które są związane z funkcjonowaniem Internetu (zob.
    K. Gienas, Uwagi do przestępstwa..., Prok. 2005, Nr 1, s. 75). Chodzi w
    tym przepisie o przeciwdziałanie wykorzystywaniu tzw. narzędzi
    hackerskich w celach sprzecznych z prawem (tamże i podana tam literatura).

    II. Przedmiot ochrony


    5 1. Bezpośrednim (indywidualnym) przedmiotem ochrony jest poufność,
    integralność i dostępność danych informatycznych i systemów, a zarazem
    bezpieczeństwo informacji przetwarzanych elektronicznie. Przedmiot
    ochrony krzyżuje się tu także z przedmiotami ochrony właściwymi dla
    przestępstw wymienionych w art. 269b KK, to jest dla przestępstw z art.
    165 § 1 pkt 4, z art. 267 § 2, z art. 268a § 1 KK albo § 2 w zw. z § 1,
    z art. 269 § 2 lub z art. 269a KK, w zależności od konkretnej sytuacji
    oraz właściwymi dla innych przestępstw przeciwko ochronie informacji
    przechowywanych w systemie komputerowym lub sieci teleinformatycznej.

    III. Strona przedmiotowa


    6 1. Działanie sprawcy określone w art. 269b § 1 KK może przybierać
    różne postacie. W przepisie bowiem wymieniono kompleks zachowań się
    sprawcy dotyczący:



    a) po pierwsze - urządzeń lub programów komputerowych przystosowanych
    do popełnienia określonych w tym przepisie przestępstw;



    b) po drugie - haseł komputerowych, kodów dostępu lub innych danych
    umożliwiających dostęp do informacji przechowywanych w systemie
    komputerowym lub sieci teleinformatycznej.


    Przedmiotem czynności wykonawczej w art. 269 § 1 KK są zatem urządzenia
    lub programy komputerowe przystosowane do popełniania przestępstw
    wymienionych w tym przepisie oraz hasła komputerowe, kody dostępu lub
    inne dane umożliwiające dostęp do informacji przechowywanych w systemie
    komputerowym lub sieci teleinformatycznej.


    Na trudności interpretacyjne nasuwające się w związku z użytym w KK
    terminem ,,przystosowane" zwraca uwagę K. Gienas (Hak na hackera...). Zob
    też K. Gienas, Uwagi do przestępstwa..., s. 74 i nast.


    Ad a) Co się tyczy urządzeń lub programów komputerowych przystosowanych
    do popełniania wymienionych w tym przepisie przestępstw, penalizowane są
    następujące sposoby działania sprawcy:



    - wytwarzanie takich urządzeń lub programów,



    - pozyskiwanie takich urządzeń lub programów,



    - zbywanie takich urządzeń lub programów,



    - udostępnianie innym osobom takich urządzeń lub programów.


    We wszystkich wymienionych wypadkach chodzi wyłącznie o urządzenia lub
    programy komputerowe przystosowane do popełnienia jednego z
    następujących przestępstw (lub kilku takich przestępstw):



    - z art. 165 § 1 pkt 4 KK, to jest przestępstwa sprowadzenia
    niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia wielu osób albo dla mienia w
    wielkich rozmiarach poprzez zakłócenie, uniemożliwienie lub wpłynięcie w
    inny sposób na automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie
    danych informatycznych;



    - z art. 267 § 2 KK, to jest przestępstwa polegającego na założeniu lub
    posłużeniu się urządzeniem podsłuchowym, wizualnym albo innym
    urządzeniem specjalnym w celu uzyskania informacji, do której sprawca
    nie jest uprawniony;



    - z art. 268a § 1 albo § 2 w zw. z § 1, to jest przestępstwa
    polegającego na niszczeniu, uszkadzaniu, usuwaniu, zmienianiu lub
    utrudnianiu dostępu do danych informatycznych przez sprawcę nie będącego
    do tego uprawnionym albo na zakłócaniu w istotnym stopniu lub
    uniemożliwianiu automatycznego przetwarzania, gromadzenia lub
    przekazywania takich danych przez sprawcę nie będącego do tego
    uprawnionym. Postacią kwalifikowaną przy tym jest sytuacja, gdy sprawca
    dopuszczający się wskazanych czynów (jednego ze wskazanych czynów)
    wyrządza znaczną szkodę majątkową;



    - z art. 269 § 2 KK, to jest przestępstwa polegającego na niszczeniu,
    uszkadzaniu, usuwaniu lub zmienianiu danych informatycznych o
    szczególnym znaczeniu dla obronności kraju, bezpieczeństwa w
    komunikacji, funkcjonowania administracji rządowej, innego organu
    państwowego lub instytucji państwowej albo samorządu terytorialnego albo
    na zakłócaniu lub uniemożliwianiu automatycznego przetwarzania,
    gromadzenia lub przekazywania takich danych, jeśli sprawca (w każdej z
    wymienionych sytuacji) dopuszcza się takich czynów (jednego z takich
    czynów) niszcząc albo wymieniając nośnik informacji lub niszcząc albo
    uszkadzając urządzenie służące do automatycznego przetwarzania,
    gromadzenia lub przekazywania danych informatycznych;



    - z art. 269a KK, to jest przestępstwa polegającego na zakłóceniu w
    istotnym stopniu pracy systemu komputerowego lub sieci
    teleinformatycznej poprzez transmisję, zniszczenie, usunięcie,
    uszkodzenie lub zmianę danych informatycznych przez sprawcę, który nie
    jest do tego uprawniony.


    Ad b) Co się tyczy sytuacji, gdy przedmiotem czynności wykonawczej są
    hasła komputerowe, kody dostępu lub inne dane umożliwiające dostęp do
    informacji przechowywanych w systemie komputerowym lub sieci
    teleinformatycznej, sposób działania sprawcy też może być różny,
    niemniej oczywiście jedynie taki jaki jest wskazany w przepisie. Zatem,
    penalizacją objęte jest:



    - wytwarzanie owych haseł, kodów dostępu, lub innych danych, o których
    była mowa;



    - pozyskiwanie ich;



    - zbywanie ich;



    - lub udostępnianie ich innym osobom.


    Jak wynika z uzasadnienia projektodawców ustawy z 18.3.2004 r., w art.
    269b KK, mówiąc o hasłach komputerowych, kodach dostępu, zrezygnowano tu
    ze wskazania przestępstw, których popełnieniu mogłyby służyć, ze względu
    na fakt, "że hasła komputerowe i kody dostępu mają praktycznie tylko
    jedno zastosowanie (tj. uzyskanie dostępu do systemu komputerowego)". W
    uzasadnieniu czytamy także: "Kody i hasła komputerowe dostępu służą
    bowiem jedynie ochronie informacji zawartych w systemie komputerowym i
    nieuprawniony obrót nimi należy uznać za społecznie szkodliwy w stopniu
    uzasadniającym penalizację" (Uzasadnienie projektu, s. 33, Druk sejmowy
    Nr 2031 Sejmu RP IV Kadencji).



    7 2. Przestępstwo z art. 269b KK wydaje się być przestępstwem
    materialnym, to jest znamiennym skutkiem. Nie chodzi tu jednak o skutek
    w postaci popełnienia jednego (lub kilku) z przestępstw wymienionych w
    art. 269b § 1 KK lecz o skutek w postaci wytworzenia, pozyskania, zbycia
    lub udostępnienia innym osobom urządzeń lub programów komputerowych,
    przystosowanych do popełniła przestępstwa wymienionego w art. 269b § 1
    KK, a także haseł komputerowych, kodów dostępu lub innych danych
    umożliwiających dostęp do informacji przechowywanych w systemie
    komputerowym lub sieci teleinformatycznej. Zatem, do zastosowania art.
    269b KK nie jest potrzebne by osoba, której np. udostępniono wymienione
    elementy popełniła jedno (lub kilka) z przestępstw wskazanych w art.
    269b § 1 KK. Nie jest też potrzebne by sam sprawca popełnił takie
    przestępstwo, jeśli np. wytwarza lub pozyskuje owe elementy dla siebie,
    co - moim zdaniem - jest także objęte zakresem art. 269b § 1 KK.



    8 3. Wydaje się, że czyn z art. 269b § 1 KK jest przestępstwem głównie z
    działania, choć udostępnianie innym osobom elementów wymienionych w tym
    przepisie może być dokonane przez zaniechanie, pod warunkiem, że zajdą
    okoliczności wskazane w art. 2 KK. Przykładowo, osoba, na której ciąży
    szczególny obowiązek nadzoru nad kodami dostępu do informacji
    przechowywanych w systemie komputerowym lub w sieci teleinformatycznej,
    nie dopełnia obowiązku chronienia ich przed udostępnianiem (jeśli
    udostępnienie nastąpi). Jak pisze K. Gienas, udostępnianie kodów
    źródłowych "narzędzi hackerskich" nie jest dokonaniem czynu z art. 269b
    KK (zob. K. Gienas, Uwagi do przestępstwa..., s. 79).



    9 4. Przedmiotem czynności wykonawczej są urządzenia lub programy
    komputerowe przystosowane do popełnienia przestępstwa wymienionego w tym
    przepisie oraz hasła komputerowe, kody dostępu lub inne dane
    umożliwiające dostęp do informacji przechowywanych w systemie
    komputerowym lub sieci teleinformatycznej.


    Jak wskazuje K. Gienas (Hak na hackera...) art. 269b KK pozwala ścigać
    operatorów witryn internetowych udostępniających narzędzia
    programistyczne służące do powodowania przeciążeń systemów
    komputerowych, osoby umieszczające tylko odnośniki (linki) do zasobów
    zawierających takie oprogramowanie, jak również osoby tworzące i
    rozpowszechniające wirusy komputerowe.



    10 5. W przepisie art. 269b § 1 KK użyto w kilku przypadkach liczby
    mnogiej. Jest tam bowiem mowa o urządzeniach lub programach
    komputerowych, hasłach komputerowych, kodach dostępu lub innych danych
    oraz o innych osobach. Wyjaśnić przeto trzeba, że mimo użycia liczby
    mnogiej, penalizacji z tego artykułu podlega także np. wytworzenie,
    pozyskanie, zbycie lub udostępnienie innym osobom jednego urządzenia lub
    jednego programu komputerowego przystosowanego do popełnienia któregoś
    ze wskazanych w przepisie przestępstw. Penalizacji podlega również np.
    udostępnienie innym osobom (wystarczy też udostępnienie jednej innej
    osobie) tylko jednego kodu dostępu. Co się tyczy informacji
    przechowywanych w systemie komputerowym lub sieci teleinformatycznej, w
    stosunku do których ustawodawca także użył liczby mnogiej, wystarczy, że
    chodzić będzie o jedną taką informację. Por. np. uchw. SN z 21.11.2001
    r. (I KZP 26/01, OSNKW 2002, Nr 1-2, poz. 4), w której sąd wskazał, że:
    "Samo tylko użycie w treści normy prawnej liczby mnogiej dla określenia
    przedmiotu bezpośredniej ochrony, przedmiotu czynności sprawczej lub
    środka służącego do popełnienia przestępstwa nie oznacza, że ustawodawca
    używa jej w znaczeniu zwrotu "co najmniej dwa", a więc w celu
    ograniczenia podstawy odpowiedzialności [...]".


    Zdaniem P. Kozłowskiej-Kalisz, zbycie czy udostępnienie na przykład
    programu komputerowego tylko jednej osobie nie wystarczy do dokonywania
    tego przestępstwa (Kodeks karny. Praktyczny komentarz, pod red. M.
    Mozgawy, Kraków 2006, s. 519).



    11 6. Co się tyczy pojęcia systemu komputerowego lub sieci
    teleinformatycznej zob. wyżej, uw. do art. 269a KK. Zob. też
    terminologia używana w ustawie z 16.7.2004 r. - Prawo telekomunikacyjne
    (Dz.U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), w której to ustawie sięgnięto aż do
    ośmiu dyrektyw Wspólnot Europejskich.


    Zob. też terminologię używaną w ustawie z 17.2.2005 r. o informatyzacji
    działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. Nr 64,
    poz. 565 ze zm.).

    IV. Podmiot


    12 1. Czyn z art. 269b § 1 KK jest przestępstwem powszechnym
    (ogólnosprawczym). Może on być zatem popełniony przez każdą osobę zdolną
    odpowiadać karnie.



    13 2. Niemniej zdać sobie sprawę trzeba z tego, że aby popełnić omawiane
    przestępstwo samodzielnie potrzebne są umiejętności techniczne. Nie
    każdy bowiem potrafi wytworzyć, pozyskać, zbyć lub udostępnić innym
    osobom urządzenia lub programy komputerowe przystosowane do popełnienia
    przestępstwa wymienionego w tym przepisie. Sytuacja jeszcze bardziej się
    komplikuje gdy chodzi o hasła komputerowe, kody dostępu (żeby np. je
    komuś udostępnić, trzeba nimi dysponować) lub inne dane umożliwiające
    dostęp do informacji przechowywanych w systemie komputerowym lub sieci
    teleinformatycznej. Można zatem uznać, że w tym sensie omawiany czyn
    jest tzw. przestępstwem własnoręcznym (indywidualnym co do czynu), które
    to przestępstwa są w zasadzie przestępstwami powszechnymi.



    14 3. Czyn z art. 269b § 1 KK nie jest objęty ustawą z 28.10.2002 r. o
    odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą
    kary (zob. art. 16 ust. 1 pkt 4 OdpZbiorU).

    V. Strona podmiotowa


    15 1. Przestępstwo z art. 269b § 1 KK jest przestępstwem umyślnym.



    16 2. Realizacja części znamion czynu zabronionego wymaga zamiaru
    bezpośredniego. Inaczej K. Gienas, Uwagi do przestępstwa..., s. 81-82.
    Tak więc trudno sobie wyobrazić wytwarzanie, pozyskiwanie lub zbywanie
    bez zamiaru bezpośredniego sprawcy. Niemniej udostępnić innym osobom
    można już także z zamiarem ewentualnym. Co się tyczy wymogu by
    urządzenia lub programy komputerowe były przystosowane do popełnienia
    przestępstwa wymienionego w art. 269b § 1 KK - co do tej okoliczności
    wystarczy zamiar ewentualny. Natomiast chyba nie wystarczy zamiar
    ewentualny w odniesieniu do wymogu by hasła komputerowe, kody dostępu
    lub inne dane umożliwiały dostęp do informacji przechowywanych w
    systemie komputerowym lub sieci teleinformatycznej. Zob. też W. Wróbel,
    Kodeks karny 2006, s. 1313.

    VI. Odmiany typu czynu zabronionego


    17 1. Choć w art. 269b § 1 KK wymieniono różne sposoby działania
    sprawcy, przestępstwo to ujęto w KK tylko w jednej postaci -
    zasadniczej. Ustawodawca nie przewidział ani postaci kwalifikowanej typu
    czynu zabronionego, ani postaci uprzywilejowanej.

    VII. Zbieg przepisów i zbieg przestępstw


    18 1. Zwrócić trzeba uwagę zwłaszcza na możliwości kumulatywnego zbiegu
    art. 269b KK z różnymi przepisami dotyczącymi przestępstw gospodarczych
    (nielegalne wytwarzanie), przepisami zawartymi w ustawie z 4.2.1994 r. o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz.
    631 ze zm.) lub w ustawie z 30.6.2000 r. o własności przemysłowej (t.j.
    Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.) w zależności od konkretnej
    sytuacji.



    19 2. Mniej natomiast prawdopodobny jest kumulatywny zbieg art. 269b KK
    z wymienionymi w tym artykule przepisami KK, choć nie można go
    wykluczyć, zależnie od konkretnej sytuacji.

    VIII. Okoliczności wyłączające odpowiedzialność karną


    20 1. W części szczegółowej nie przewidziano specjalnych okoliczności
    wyłączających odpowiedzialność karną. Wyłączenie odpowiedzialności
    nastąpić przeto może tylko na zasadach ogólnych. Szczególne zastosowanie
    mieć tu może pozakodeksowa okoliczność - działanie w ramach prawa i
    obowiązku. Niewątpliwie bowiem uprawnienie do działań przewidzianych w
    omawianym przepisie wyłączy bezprawność czynu, a więc również
    odpowiedzialność karną. Przykładowo, działania osoby uprawnionej do
    testowania systemu informatycznego, podjęte w celu testowania.

    IX. Zagrożenie karą i środkami karnymi


    21 1. Przestępstwo z art. 269b § 1 KK jest zagrożone karą pozbawienia
    wolności do lat trzech.



    22 2. Zagrożenie karne dopuszcza warunkowe umorzenie postępowania na
    zasadzie art. 66 § 2 KK.



    23 3. Środki karne stosowane być mogą na zasadach przewidzianych w
    części ogólnej KK. Ponadto w art. 269b § 2 KK przewidziano w razie
    skazania za przestępstwo określone w art. 269b § 1 KK obligatoryjne
    orzeczenie przepadku określonych w nim przedmiotów. Fakultatywnie zaś
    można orzec ich przepadek, jeżeli nie stanowiły własności sprawcy (art.
    269b § 2 KK).

    X. Zagadnienia procesowe


    24 1. Przestępstwo z art. 269b § 1 KK jest przestępstwem
    publicznoskargowym. Jest przeto ścigane z oskarżenia publicznego, z urzędu.



    25 2. Ustawą z 18.3.2004 r., wprowadzono do KPK zmiany istotne w wypadku
    tzw. cyberprzestępstw. Zob. uwagi w Zagadnieniach procesowych do art.
    269a KK.





    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/
    http://notki.com.pl/johnson
    "Wszystko należy upraszczać jak tylko można, ale nie bardziej"

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1