    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprzeczne opinie biegłych - jaki wyrok?
    Date: Tue, 24 Apr 2007 23:12:19 +0200

    Użytkownik <a...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:6ba9.00000119.462e4e9d@newsgate.onet.pl...

    > Tzn (pomijając opinie zlecane prywatnie) - w ten sposób rozumując - sąd miał 2
    > negatywne dla mnie opinie - zlecił kolejną ekspertyzę której wynik był dla
    > mnie pozytywny i w tym momencie nadal moze przychylić się do opini
    > negatywnych? Ostatnia opinia była pozytywna - jakby Sąd jej nie brał pod uwagę
    > to tak jakby kazał mi nadaremnie wydać pieniądze na kolejną ekspertyzę:(

    Kolejność opinii nie ma żadnego znaczenia, skoro sam materiał dowodowy
    (testament) nie ulega przecież (mam nadzieję) zmianom. Natomiast rozbieżność w
    opiniach grafologów wskazuje na jakąś tam trudność dowodową. Z rzeczy, które mi
    przychodzą do głowy, to ze testament był załóżmy sporządza\ny odręcznie przez
    osobę leżącą w łóżku i pewnie chorą, podczas gdy materiał porównawczy
    sporządzano wcześniej, gdy autorka była zdrowsza i siedziała wygodnie przy
    stoliku.

    > Jest jakiś zbiór zasad wg których Sąd postępuje w takich sytuacjach? czy
    > uwierzy na ładne oczy tej lub tamtej stronie?

    Sąd powinien teraz kolejno przesłuchać tych wszystkich biegłych. Jeśli nie da
    się ustalić w sposób pewny, że testament został sfałszowany, to w zależności od
    tego, kto się powołał na fakt sfałszowania testamentu, ten zgodnie z art. 6 kc
    strona ta musi dostarczyć jakiegoś innego przekonującego sąd dowodu takiego, a
    nie innego stanu rzeczy. W tym wypadku najpewniej będzie to problem strony
    poddającej w wątpliwość prawdziwość testamentu. Jak widać drogą opinii
    grafologicznej dowieść tego nie sposób. Jeśli znajdą inne dowody, to sąd będzie
    się zastanawiał. jeśli innych dowodów nie ma, to moim zdaniem należy uznać, że
    brak dowodów na sfałszowanie testamentu.