    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprawa spadkowa
    Date: Wed, 2 Jul 2003 11:26:37 +0200

    | 1. Czy odpis aktu zgonu sie "starzeje" tzn. czy odpis wystawiony 20 lat
    temu
    | jest wazny, czy tez trzeba sie postarac o niego od nowa?

    Nie. Jak zmarł, to zmarł. Prawo nie uwzględnia możliwości zmartwychwstania.

    | 2. Spadkodawca byl wdowcem. Czy wraz z wnioskiem o nabycie spadku
    konieczne
    | jest dolaczenie aktu malzenstwa spadkodawcy, czy tez wystarczajacy jest
    jego
    | akt zgonu, na ktorym widnieje iz byl wdowcem (na akcie sa tez dane
    | malzonki), co jakby potwiedza jego malzenstwo?
    | Jesli akt malzenstwa jest jednak bezwzglednie potrzebny, to jak
    poradzic
    | sobie z faktem, iz spadkodawca wzial slub (prawdopodobnie koscielny) na
    | terenie ZSRR podczas II wojny. Gdzie szukac wtedy aktu malzenstwa?

    Moim zdaniem akt małżeństwa nie będzie potrzebny.

> [...]
    | sie rozprawa. W trakcie rozprawy ktorys ze spadkobiorcow chcialby
    | przeprowadzic "od razu" dzial spadku. Jak i czy w ogole mozna cos takiego
    | zrobic? Czy nalezy zglosic taka chec ustnie po ogloszeniu postanowienia
    | sadu, czy tez napisac "na kolanie" wniosek o dzial spadku i wreczyc go
    | sadowi? Czy w takim "ustnym" lub "kolanowym" wniosku mozna tez poprosic o
    | rownomierny podzial kosztow sadowych pomiedzy spadkobiercow? Jesli sad
    | przyjmie taki wniosek o podzial, to czy automatycznie sad przystepuje do
    | dzialu, czy tez wyznacza termin kolejnej rozprawy, a moze wszystko zalezy

    Z tego co wiem jest najpierw jest o nabycie spadku. Dopiero po
    uprawomocnieniu można się dzielić.

> [...]
    | mamy pewnosci, czy dolaczony dokument majacy wg nas znamiona testamentu
    | allograficznego (umowa kupna-sprzedazy, w ktorej zmarly oznajmia swoja
    wole
    | w obecnosci swiadkow i pracownika gminy) zostanie za takowy uznany przez
    | sad. Jesli testament allograficzny zostanie uwzgledniony, to chcielibysmy
    | "od razu" na rozprawie "nabyciowej" przeprowadzic dzial spadku. Rozumiem,
    ze
    | jesli sad nie uzna dokumentu za testament allograficzny, automatycznie
    | zostanie przeprowadzone postepowanie o nabycie ustawowe?

    A nie możecie tego podziału sami dokonać? Konieczny Wam jest sąd? Bo takiego
    wymogu nie ma.

> [...]
    | rozmawiajac odpowiednimi paragrafami? Znalazlem w orzecznictwie kilka
    | postanowien przemawiajacych za uznaniem dokumentu, jednak sad chyba wcale
    | sie nie musi z nimi zgodzic? Czy osobiscie na rozprawie moge sie powolac
    na
    | orzecznictwo "walczac" o uznanie t.allograficznego, czy tez sad nie bedzie
    | chcial rozmawiac z laikiem i bedzie wymagal by reprezentowal mnie prawnik?
    | Jesli chcemy bezwzglednie "walczyc" o uznanie t.allograficznego, a sad
    | rejonowy go nie uzna, co powinnismy zrobic? - odwolanie do sadu wyzszej

    rzekonywać może cie o wszystkim. Z tym, że są odpowiednie przepisy, które to
    normują. Zajrzyj do Kodeksu Cywilnego

    | 6. Czy wystepujac do sadu z wnioskiem o nabycie spadku w oparciu o
    testament
    | allograficzny (wspomniany wyzej), w ktorym niektorzy z ustawowych
    | spadkobiercow zostali pominieci, trzeba takze dolaczyc do wniosku akty
    | urodzen i ewentualnie malzenstw tych pominietych spadkobiorcow
    udowadniajac
    | ich powiazanie ze spadkodawca, czy tez wystarczy wymienic ich we wniosku
    | jako uczestnikow postepowania i ewentualnie na zadanie sadu dostarczyc
    akty
    | przed rozprawa lub na niej?

    Tak. Należy wymienić wszystkich spadkobierców jako uczestników postępowania.

    | 7. Podobniez przy dziale spadku nalezy okreslic wartosc masy spadkowej.
    Nie
    | chcemy podawac jakichs wyssanych z palca wartosci. Skad zatem dowiedziec
    sie
    | o cene gruntu danej klasy w danej okolicy? - urzad statystyczny? jakis
    inny
    | urzad?

    Wartość podaje się Urzędowi Skarbowemu. Jak ich nie zadowoli, to będą
    prostować sami.