    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 22 Aug 2012 14:51:49 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Spółdzielnia mieszkaniowa - klatka

    On Wed, 22 Aug 2012, JanuszWo wrote:

    > Witam!
    > Proszę o radę w sprawie spółdzielni mieszkaniowej. Po analizie
    > dokumentów spółdzielni nie znalazłem zakazu montowania urządzeń na
    > korytarzu, klatce schodowej. Jest mowa np. o odśnieżaniu balkonów, ale
    > klatka schodowa nie jest nigdzie wymieniana. Na jakiej podstawie
    > spółdzielnia rości sobie prawo do wydawania takich pozwoleń? Jest
    > jakieś prawo nadrzędne?

    Dla spółdzielni, w tym mieszkaniowych, są pewne regulacje odrębne:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,175,1088,
    ,,ustawa-z-dnia-16091982-r-prawo-spoldzielcze.html

    Zaczynasz od art.3:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,175,1088,
    ,,ustawa-z-dnia-16091982-r-prawo-spoldzielcze.html
    +++
    Art. 3. Majštek spółdzielni jest prywatnš własnoœciš jej członków.
    ---

    Potem przekopujesz się przez całą treść, co ustawa przewiduje na temat
    tych elementów, które w sposób oczywisty stanowią *współwłasność*
    członków (niewydzieloną).
    Czyli np. taki korytarz.
    Jeśli takich przepisów nie ma, idziesz dalej, i w ustawie:
    http://www.administrator24.info/artykul/id508,ustawa
    -o-wlasnosci-lokali
    ...szukasz, jakie są zasady postępowania z elementami
    współwłasnowościowymi (i tam na pewno są, bo czytałem :))
    Na deser, sprawdzasz czy w danym konkretnym przypadku,
    kiedy powyższe ustawy "nie dotyczą", nie ma dodatkowej regulacji tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    Dopiero na samym końcu, wcale nie mając pewności czy jakaś inna ustawa
    również nie reguluje danej sprawy :>, łapiesz za podstawę
    swojego pytania, czyli formalny opis "co nie jest zabronione jest
    dozwolone" z Konstytucji.

    Na mój gust, już blisko początku znajdziesz przepisy z których
    wynika umocowanie zarządcy do wykonywania regulaminu, który
    w sp-ni będzie wynikał ze statutu (może być jego częścią, może
    tylko być wskazane w jaki sposób jest ustanawiany).

    I wg tego regulaminu sp-nia będzie "w prawie" ustalać co kto może
    robić na korytarzu.
    Oczywiście, mechanizm działa jak wyżej, tylko zwrotnie - jeśli
    coś nie będzie uregulowane w regulaminie, to nie znaczy że "nie
    ma regulacji", a jedynie tyle, że w miejsce luki w regulaminie
    stosuje się przepisy ww. ustaw.

    Prawdą jest, że z ustaw raczej "zakaz montowania" wynikał nie
    będzie. Ale koniecznosć uzyskania zgody już tak :]
    (w przeciwnym przypadku sąsiad będzie się powoływał, że "zakazu
    wymontowywania" też nie ma - i co mu zrobisz? :P)

    pzdr, Gotfryd