    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spoldzielnia i problem z klimatyzacja w bloku
    Date: Tue, 20 May 2008 02:32:30 +0200

    On Sat, 17 May 2008, Marc wrote:

    > W sumie troche dziwne by zabraniac takich rzeczy. Jezeli sam blok nie
    > spelnia komfortowych warunkow to dlaczego zabraniac tego by ktos na wlasny
    > koszt polepszyl sobie byt w mieszkaniu. Dla mnie jest to dziwne lub ze tak
    > powiem typowo polskie. Samemu nie zjesc i drugiemu nie dac.

    Popatrz na przepisy - prawo cywilne na przykład.
    Jeśli we *własności spółdzielni* coś *ulepszysz*, to spółdzielnia może
    być (z mocy prawa!) zobowiązana aby:
    - zwrócić wartość ulepszenia
    - dbać o to coś (!)
    Zajrzyj do Kodeksu Cywilnego, poczytaj o "rzeczach dołączonych".

    Wyjściem może być niekiedy *uprzednie zawarcie umowy*, że nie będziesz
    mieć roszczeń itp. - przy operacjach typu wymiana okien czy instalacji
    takiej lub siakiej, a *jeśli* zastana takiej wymiany wymaga, czasem
    dopisuje się iż w razie opuszczenia mieszkania właściciel zwróci jakąś
    tam część kosztów (obniżoną o amortyzację).
    No i w umowie się reguluje, że sp-nia (czy ktoś tam będący właścicielem)
    z tytułu podwyższenia wartości mieszkania (!) nie podwyższy czynszu.
    Bo to chyba oczywiste, że jak mieszkanie ma wyższy standard, to i czynsz
    wyższy się należy, nie? :O (no to co, że Ty *spółdzielni* je ulepszyłeś?)

    Na deser: wcale nieproste jest rozplątanie tego podatkowo.
    Na niewielu rzeczach można równie łatwo wtopić (i oberwać mandatami z US)
    jak na "nieodpłatnych świadczeniach" :>, prawdę mówiąc, nie wiem jak się
    taki przypadek rozlicza.

    > klimatyzacje sa dobrem nie tylko dla panow z domkow jednorodzinnych.

    Tyle, że *jeśli* staną się *częścią budynku* (lub mieszkania które
    nie jest odrębną własnością), to ich właścicielem jest własciciel
    budynku (lub tego mieszkania, a przy tzw. "własności spółdzielczej"
    owym właścicielem pozostaje sp-nia co też już Ci objaśniali).
    Obawiam się, że podchodzisz do tego tak: "ja nie chcę wiedzieć
    o prawie, chcę mieć". Ale tak się nie da :(
    Jak założysz swój klimatyzator do swojego budynku, to sprawa będzie
    prosta: masz swój budynek z klimą.
    Jak dołożysz do czyjegoś, to... możesz się zdziwić.
    A on może mieć obowiązek, żeby Ci za to zapłacić :> - i może wcale
    tego nie chcieć!
    W zamian obowiązku, może kazać Ci zdemontować.
    Bo do tego ma prawo.
    Bez płacenia.

    Pomyślałeś o TAKIEJ przyczynie?

    pzdr, Gotfryd