  • Data: 2013-06-22 09:27:06
    Temat: Re: Śmieci po nowemu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 21 Jun 2013, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail w...@g...pl.invalid napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > Nie ma również zadnych widoków. ale pomarudzić można.

    Akurat tu byłbym ostrożny.
    Stosowanie mechanizmów "ustawa nie zabrania" jest sprawdzoną
    w PRL "dobrą praktyką" urzędników RP, nawet jeśli później od czasu
    do czasu przegrywają sprawy przed NSA, który wykazuje że w zasadzie
    to powinno być na odwrót ;)

    Mówię z góry: nie bardzo widzę czarnowidztwo Witka w kwestii
    kompletnego pogłupienia wszystkich samorządowców w .pl naraz,
    a powodem braku tej wizji jest brak widocznego celu - jakby
    to coś mogło dać IM lub gminie, to zagrożenie byłoby poważniejsze.
    Ale co do firm zbierających smieci takie zagrożenie jest,
    o ile koszt "dosortowania" będzie stanowił część ich działalności
    a nie zostanie pokryty ze stosowną przebitką z innych źródeł,
    będzie interes do wykazywania "złego sortowania".
    A "stawianie klienta do pionu" się zdarza (ma na celu obniżenie
    kosztów egzekucji własnych roszczeń, reszta klientów zacznie
    się bać), z tego właśnie powodu wprowadzono przepisy które
    uniemożliwiają np. odcięcie prądu lub gazu bez uprzedniego
    wysłania klientowi upomnienia że nie zapłacił zaległości.
    Tego, że w .pl takie przypadki się zdarzyły (w oparciu o wersję
    "przecież prawo nie zabrania") też sobie nie wyobrażasz?

    > Masz tutaj zalecenia dla Poznania:
    > http://www.goap.org.pl/edukacja/jak-segregowac-smiec
    i/
    > do papieru kasiazki, zeszyty - nie ma słowa o zaleceniach dotyczacych
    > sposobu laczenia kartek.

    No i w zupełności się zgadzam, że to... źle.
    Ładnych parę lat zajmuję się własnymi podatkami i tak mi właśnie
    wychodzi: jak w ustawie nie ma jasnego zapisu że "podmiot powiązany"
    liczy się do 2 stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa tudzież
    minimum 5% udziału bezpośredniego lub pośredniego (to nie wymysł,
    tylko z ustawy) to urząd sobie przyjmie dowolne kryterium i postawi
    zarzut "powiązania" i już.
    Tak samo z każdym innym przypadku, kiedy możliwa jest "interpretacja
    rozszerzająca" (co z tego, że formalnie nieprawidłowa, to Ty będziesz
    musiał się sądzić że słoniem nie jesteś).

    Takie przepisy często nie były skutkiem przemyśleń ustawodawcy,
    lecz analizy wyroków NSA i SN, stwierdzająych że kryterium
    jest śliskie.

    Ad rem.
    Optymalnym rozwiązaniem, dającym nadzieję na brak możliwosci
    narzucenia nadmiernych restrykcji, byłaby tzw. "lista otwarta"
    dopuszczalnych odchyleń, coś w stylu:
    "za papier posortowany w wystarczającym stopniu uznaje się również
    wszelkie postacie papieru i kartonu złączone w powszechnie stosowany
    sposób w zeszyty, opakowania i podobne elementy użytkowe, w szczególności
    poskładane, sklejone i złączone zszywkami".
    Możesz to uznać za paranoję, ale nieraz brak takiego przepisu powodował
    już "skutki prawne".

    Oczywiście obowiązywanie kryterium "60% zawartości" również wygląda
    na całkiem dobre kryterium... i ile ma "moc prawną" rangi ustawy
    (nie może być zmienione prawem niższego rzędu).

    Że tak głupio spytam: 60% wagi, objętości czy innego parametru śmiecia?
    :)

    > do plastików butelki - nei ma słowa o ograniczeniach dotyczących nalepek.

    No właśnie :>
    Może być tak, że na 99++% kraju będzie "rozsądnie", ale znajdzie się
    gdzieś głupek i to właśny Ty na niego trafisz.
    O "procesie o freeware" pewnie słyszałeś?

    > Z ciakwosci - w jaki sposób firma, ktora wygrywa przetarg bedzie tym
    > straznikom płacić? W jaki sposób bedzie ich zatrudniac?

    Chodzi o strażników miejskich czy strażników-"kontrolerów" firmowych,
    takich jak mają np. przedsiębiorstwa przewozowe wyłapujące gapowiczów?
    Nie widzę stosownego kawałka w cytacie a starsze już przerzuciłem
    do archiwum :)

    pzdr, Gotfryd