    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Seria w plecy JEST obroną konieczną
    Date: Fri, 19 Mar 2010 18:41:20 +0100

    <s...@p...onet.pl> wrote in
    > Seria w plecy JEST obroną konieczną, jak >stwierdził sąd,
    > uniewinniając policjanta strzelającego do uciekającego motocyklisty.
    > Bo motocyklista *mógł* zawrócić i staranować >policjanta.

    Nie wiem jak to wyglądało, ale jeśli akcja działa się szybko i na małej
    przestrzeni, a motocyklista już raz zawrócił i "uciekał, wracał, najeżdżał"
    to może to uzasadniać takie rozstrzygnięcie sądu. Jeśli faktycznie tak było,
    to mniejsze ma znaczenie, w którym kierunku jechał akurat w chwili oddania
    strzału motocyklista.
    Po drugie, zgodnie z art. 17 Ustawy o Policji, do kogoś kto jest
    podejrzewany o dokonanie napadu z bronią, można strzeleć, nawety gdy "tylko"
    ucieka.
    Moim zdaniem powołanie się na ten przepis oraz uzasadniony błąd co do
    okoliczności czynu (w końcu przy takim zachowaniu i zbieżności okoliczności,
    mógł go pomylić z bandytą) by wystarczyły.
    W końcu do śmierci w ogromnej większości przyczyniło się jego własne
    zachowanie, a nie kwestie techniczne, błędy policjantów itp.