    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 15 Oct 2011 00:04:07 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Samochód i benzyna a działalność gospodarcza

    On Fri, 14 Oct 2011, MZ wrote:

    > Pytająca nie podała, jakie formy nabycia rozważa. Np. kupno w leasingu
    > raczej tylko "jako firma".

    Nie ma takiego ograniczenia, ale to prawda: leasing miewa sens z przyczyn
    podatkowych, bo tak "normalnie" raczej się by nie opłacał (firmie
    również).

    > Poza tym nie jestem pewien, ale chyba kupując
    > jako firma-VATowiec jednak można VAT odliczyć od zakupu.

    Tu racja, choć jest limit.

    > No i kwestia co będzie figurować w DR.

    Osoba, już Ci napisali :)
    Właśnie dlatego, że *bez względu* na to, czy ktoś kupuje w celu
    osobistym czy "na firmę" (czyli formalnie: w celu gospodarczym)
    to jest zwykła, *prywatna* transakcja zawierana przez *osobę*.

    > Szczerze to powtarzam po moim (dawnym) księgowym i raczej dotyczy to
    > samochodów używanych i konkretnej sytuacji firmy do której takie auto
    > miało być wprowadzone. Argument za zakupem "na siebie" była taki, że w
    > razie czego łatwiej (szybciej) można wyciągnąć takie auto z EŚT,

    To musiało być *DAWNO* temu.
    Rzeczywiście, gdzieś do 2003 roku była komplikacja z zaliczaniem
    sprzedaży do przychodów z DG po "wyciągnięciu" ST z ewidencji.
    Ale po wyroku w którym NSA zgodził się z USem, że może i kryterium
    "używania" jest bzdurne, niemniej zapisane w ustawie, sprawę
    uregulowano i od ładnych paru lat jest jasna regulacja nt.
    "wyprowadzania" z ewidencji oraz kryterium zaliczania do
    przychodów z DG - która to regulacja równie jasno nie czyni
    różnicy w zależności od sposobu nabycia lub zaliczenia do
    "środków w DG", bo jedynym kryterium jest ujęcie w EST właśnie
    a jedynym "momentem" data wykreślenia (i 6-letni okres
    od tej daty).

    > mniej
    > się oddaje (chociaż mniej też można odliczyć, a raczej dłużej odliczanie
    > trwa).

    Hm... idzie o stawkę amortyzacji od "środka używanego" albo jakoś tak?

    > Kolejna kwestia to właśnie rejestracja i wpisy do dowodu.

    Już wiesz że *NIE*.

    > Kiedyś
    > była mowa o projekcie wyłapywania aut "służbowych" "w weekendy przed
    > hipermarketami.

    Była, ale chyba działać miała w inny sposób: donosów do US, celem
    weryfikacji czy aby tam były "gospodarczo".
    Podobnie było z "kratkami" - o ile policja mogła podważyć ew.
    spełnianie wymogów homologacyjnych (i ew. zabrać DR za brak),
    to do spraw podatkowych miała niewiele.
    Ale wersja z "donosem" do US była co najmniej rozważana
    (z zabraniem odliczonego VATu rzecz jasna).

    > Ktoś tu zresztą poruszył ten temat w kontekście
    > upierdliwego US. No i przy ewentualnej sprzedaży jeśli auto byłoby
    > kupione na DG VAT to trzeba odprowadzić VAT

    Z przezorności procesowej spytam, którą wersję podstawy do odprowadzenia
    VAT masz na myśli (bo wchodzą w rachubę dwie, z czego jedna jest
    AFAIK & AFAIR wykluczona) i jaką wartość VAT masz na myśli, bo
    mi wychodzi, że oddanie odliczonego VATu to co najwyżej swoista
    pożyczka od skarbu państwa ;)

    > a przy aucie kupionym na
    > siebie i wprowadzonym do EŚT i odpowiednio wyprowadzonym taka
    > konieczność nie występuje.

    Przyznaję bez bicia, ze podejrzewam iż chcesz potraktować samochód
    jak "zwykły środek trwały", stąd dociekam czy aby nie przesadzasz
    w założeniach ;)

    pzdr, Gotfryd