    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sądowy (zgodny) podział spadku. Podział działki.
    Date: Sun, 28 Dec 2008 23:28:30 +0100

    Użytkownik "Andrzej Z." <u...@u...pl> napisał w wiadomości
    news:gj8sdc$91o$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Czy podziału geodezyjnego działki dokonać lepiej przed czy po złożeniu
    > wniosku do sądu?
    >
    > Wariant "przed" - chyba muszę udowodnić sądowi (wyciąg z KW?) że działki
    > po podziale są faktycznie nasze - tyle, że chyba nie możemy sobie tak po
    > prostu podzielić działki i dokonać wpisu do KW?
    > Wariant "po" - Sąd napisze, że "połowa działki należy do A a druga do
    > B" - tylko jak potem na podstawie tak ogólnego wyroku (bez numerów nowych
    > działek) dokonać wpisu do KW?

    Mnie się wydaje, że podział fizyczny nieruchomości należało by
    przeprowadzić przed sądem. Te nowe działki będą nadal współwłasnością
    spadkobierców, ale będą miały nowe numerki. Do sądu idziecie z gotowym
    projektem.

    Natomiast dysproporcja pomiędzy notariuszem a sądem może wynikać z faktu,
    że u notariusza w opłacie macie już opłaty skarbowe i podatki. Sąd podaje
    goła opłata za dokument, ale tę resztę też trzeba będzie ostatecznie
    zapłacić. Dawno tego nie trenowałem podziału spadku, więc musiałbym po
    prostu przebrnąć przez przepisy. Proponuję upewnić się u notariusza, co się
    składa na te jego 2.000 zł i ustalić, które z tych opłat i tak będziecie
    musieli ponieść.

    Jeśli dysproporcja pomiędzy sądem a notariuszem nie będzie rażąca, to
    odżałował bym, nawet kilka złotych, ale poszedł do notariusza, którego
    usługa jest całościowa, czyli po niej będziecie mieli podzielone działki. W
    wypadku sądu mimo wszystko będzie trochę biegania później.