eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRe: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?Re: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?
  • Data: 2024-08-10 02:17:06
    Temat: Re: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2024-08-09, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Tylko nikt z Kościoła o tym nie wspomina, zaś Shrek podał na dowód
    > źródło, z którego to nie wynika, ale najwyraźniej On tego tekstu nie
    > rozumie. No i ja teraz nie wiem, czy faktycznie istnieje jakaś taka

    Okazuje się jednak, że coś w tym jest:
    https://www.rp.pl/plus-minus/art37533461-raz-katolik
    -na-zawsze-katolik

    "Kościół katolicki nigdy nie pogodził się z regulacjami prawnymi
    umożliwiającymi owcy ,,odłączenie się od stada". 13 marca 2006 roku
    Papieska Rada ds. Tekstów Prawnych opublikowała okólnik opisujący
    stosowną procedurę, ,,Actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica" -
    ,,formalny akt wystąpienia z Kościoła", przejętą zresztą z Kodeksu prawa
    kanonicznego. Trzy lata później, 26 października 2009 r., Benedykt XVI
    wydał ,,Omnium in mentem", nakazujące usunięcie z tegoż KPK wszystkich
    zawierających je fragmentów (kan. 1117, 1086, § 1 i 1124). Papież chciał
    najwyraźniej wyeliminować nawet cień podejrzenia, że akt taki może mieć
    jakieś skutki ,,formalne". Dlatego przyjęty w październiku 2015, ,,Dekret
    Ogólny Konferencji Episkopatu Polski w sprawie wystąpień z Kościoła oraz
    powrotu do wspólnoty Kościoła" posługuje się co prawda sformułowaniem
    ,,wystąpienie z Kościoła", ale obywa się bez przymiotnika ,,formalny",
    obecnego w uchwalonej 27 września 2008 r. instrukcji ,,implementującej"
    watykański actus formalis z 2006 roku. Z Kościoła można ,,wystąpić", ale
    nie można z niego wystąpić ,,formalnie"."

    Zachęcam do przeczytania całości (limit 3 art na dzień, o ile się nie
    zmieniło).

    Ale nawet jeśli, to wracamo do tego, co zostało już tu wiele razy
    powiedziane. Niech se twierdzą, co z tego. Chyba nie ma innego wyjścia.
    Jest w końcu wiele takich punktów spornych z aborcją na czele.

    --
    Marcin