eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRe: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?Re: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?
  • Data: 2024-08-08 19:20:59
    Temat: Re: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 08.08.2024 o 17:52, Shrek pisze:

    > To że Kościół przedstawia się jako większość, która już nie jest właśnie
    > na podstawie statystyk oblewania wodą.

    Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) z Narodowego Spisu
    Powszechnego 2021, przynależność do Kościoła katolickiego zadeklarowało
    71,3% Polaków, co stanowi około 27,1 miliona osób. W 2011 roku było to
    87,6%, czyli 33,7 miliona osób.

    Z kolei dane Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego (ISKK) wskazują,
    że w 2021 roku w mszach świętych uczestniczyło 28,3% wiernych, a do
    komunii przystępowało 12,9%. Tylko nie wiem, czy oni się nie odnoszą
    odnoszą do tych, co ich uważają za swoich wiernych. Według danych
    Kościoła Katolickiego, większość Polaków jest ochrzczona. Szacuje się,
    że około 90-95% obywateli Polski zostało ochrzczonych w Kościele
    Katolickim. Jak się tak zastanowię w moim środowisku, to chyba
    faktycznie większość, którzy nie należą do innego kościoła chrzci
    dzieci. Nie znalazłem nigdzie publicznego stanowiska Kościoła, z którego
    by wynikało, że uważają, że 90~95% Polaków to katolicy. Natomiast
    pamiętam, że takie stanowisko było wpajane na lekcjach Religii w latach
    70~80 XX wieku, gdy tam bywałem. Widziałeś gdziekolwiek jakiś dokument,
    albo publiczna wypowiedź w imieniu Kościoła Katolickiego, z której by
    wynikało, że te 90~95% Polaków jest Katolikami?

    Sprawa się jeszcze bardziej skomplikuje, jak zaczniemy analizować to nie
    w odniesieniu do Polaków, a w odniesieniu do osób zamieszkujących
    terytorium Polski obecnie. Nie dość, ze sporo Polaków mieszka za
    granicą, to mamy sporą grupę osób z krajów, w których wiodącym wyznaniem
    jest Prawosławie. Mamy dużo Muzułmanów, o wschodnich religiach (Chiny,
    Wietnam itd.) nie wspominając.

    Dostępne są statystyki dotyczące wyznawców różnych religii w Polsce,
    obejmujące osoby wszystkich narodowości mieszkające na terytorium kraju.
    Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) z lat 2019-2021,
    struktura wyznaniowa w Polsce wygląda następująco:

    Katolicyzm: 86,9% - w tym
    Kościół rzymskokatolicki - 86,7%,
    Kościół greckokatolicki - 0,14%,
    starokatolicyzm - 0,12%.
    Prawosławie: 1,31% (głównie Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny)
    Protestantyzm: 0,4%
    Świadkowie Jehowy: 0,3%
    Islam: 0,1%
    Buddyzm: 0,1%
    Inne religie: 0,2%
    Bez wyznania: 10,6%

    Sądzę, że robienie tych statystyk byłoby łatwiejsze, gdyby nie opór
    wynikający z wykorzystania tych statystyk przez Niemców w latach 30~40
    XX wieku do podjęcia próby unicestwienia Żydów.

    Po za tym odnoszę wrażenie, że podobna statystyka obecnie mogłaby
    inaczej wyglądać. Mamy sporo Ukraińców. Od początku wojny w Ukrainie,
    która wybuchła w lutym 2022 roku, do Polski wjechało około 6 milionów 72
    tysięcy osób1 - z tego liczba, ponad 4 miliony 292 tysiące osób wróciło
    już na Ukrainę. Pewnie część pojechała dalej na zachód. nie wiem, na ile
    te statystyki są pełne. Ale to może dać ze 2 miliony wyznawców
    Prawosławia lub osób bez wyznania (bo oni podobno są mało wierzący).
    --
    (~) Robert Tomasik