eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRe: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?Re: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?
  • Data: 2024-08-08 20:16:12
    Temat: Re: SN: Wolno protestować w kościele (budynku) w czasie aktu religijnego. Znaczy się w cerkwi i synagodze też?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 8 Aug 2024 19:20:59 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > 87,6%, czyli 33,7 miliona osób.
    >
    > Z kolei dane Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego (ISKK) wskazują,
    > że w 2021 roku w mszach świętych uczestniczyło 28,3% wiernych, a do
    > komunii przystępowało 12,9%. Tylko nie wiem, czy oni się nie odnoszą
    > odnoszą do tych, co ich uważają za swoich wiernych. Według danych
    > Kościoła Katolickiego, większość Polaków jest ochrzczona. Szacuje się,
    > że około 90-95% obywateli Polski zostało ochrzczonych w Kościele
    > Katolickim. Jak się tak zastanowię w moim środowisku, to chyba
    > faktycznie większość, którzy nie należą do innego kościoła chrzci

    W chrześcijanskich kosciołach jest chyba chrzest?

    Chrzciło. A jak nie oni, to dziadkowie potrafili, czy naciskali.
    Teraz powoli rośnie opór.

    Ale idzie nowe
    https://oko.press/masowy-odplyw-uczniow-z-lekcji-rel
    igii-nowe-badanie-cbos

    "W 2010 roku udział w lekcjach religii deklarowało 93 proc. uczniów w
    wieku 17-19 lat. Dziś jest ich tylko 54 proc. "

    To chyba średnia z całej Polski - w dużych miastach jest jeszcze
    gorzej. U młodzienca znajomych ponoc dwoje z całej klasy chodzi.

    "W 1992 roku regularny udział w praktykach religijnych deklarowało
    prawie 3/4 osób w wieku 18-24 lata. Dziś jest to mniej niż jedna na
    cztery osoby."

    A potem nie będą chrzcić dzieci, brac slubów koscielnych, chodzić na
    nauki przedmałzenskie ... chyba, ze ksiądz zrobi na lekcji w szkole.

    No i dramatycznie brakuje chętnych w seminariach, i jeszcze bardziej
    absolwentów do wyświęcenia.
    I szybko staniemy się drugą Irlandią.

    > Nie znalazłem nigdzie publicznego stanowiska Kościoła, z którego
    > by wynikało, że uważają, że 90~95% Polaków to katolicy. Natomiast
    > pamiętam, że takie stanowisko było wpajane na lekcjach Religii w latach
    > 70~80 XX wieku, gdy tam bywałem.

    I to mogła być prawda.
    Ba - nawet teraz to może być prawda, jesli liczyć tylko ochrzczonych w
    KRK.

    > Sprawa się jeszcze bardziej skomplikuje, jak zaczniemy analizować to nie
    > w odniesieniu do Polaków, a w odniesieniu do osób zamieszkujących
    > terytorium Polski obecnie. Nie dość, ze sporo Polaków mieszka za
    > granicą, to mamy sporą grupę osób z krajów, w których wiodącym wyznaniem
    > jest Prawosławie. Mamy dużo Muzułmanów, o wschodnich religiach (Chiny,
    > Wietnam itd.) nie wspominając.

    Muzułmanów ogolnie niedużo.
    Azjatów ... może w Warszawie.

    Za to Ukrainców nam przybyło błyskawicznie, a oni prawosławni lub
    niewierzący ...

    > Dostępne są statystyki dotyczące wyznawców różnych religii w Polsce,
    > obejmujące osoby wszystkich narodowości mieszkające na terytorium kraju.
    > Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) z lat 2019-2021,

    A czemu taki rozrzut? spis powszechny był w 2021.
    Tylko tym razem covidowy.

    https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-20
    21-wyniki-ostateczne/tablice-z-ostatecznymi-danymi-w
    -zakresie-przynaleznosci-narodowo-etnicznej-jezyka-u
    zywanego-w-domu-oraz-przynaleznosci-do-wyznania-reli
    gijnego,10,1.html

    > struktura wyznaniowa w Polsce wygląda następująco:
    >
    > Katolicyzm: 86,9% - w tym
    > Kościół rzymskokatolicki - 86,7%,
    > Kościół greckokatolicki - 0,14%,
    > starokatolicyzm - 0,12%.
    > Prawosławie: 1,31% (głównie Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny)

    A Ukrainców już troche wtedy było ... nie liczyli ich?

    > Protestantyzm: 0,4%
    > Świadkowie Jehowy: 0,3%
    > Islam: 0,1%
    > Buddyzm: 0,1%
    > Inne religie: 0,2%
    > Bez wyznania: 10,6%

    I teraz pomyśl jak to mogło wyglądac w latach 70-tych, 80-tych czy
    90-tych.

    > Sądzę, że robienie tych statystyk byłoby łatwiejsze, gdyby nie opór
    > wynikający z wykorzystania tych statystyk przez Niemców w latach 30~40
    > XX wieku do podjęcia próby unicestwienia Żydów.

    Wątpie, o tym raczej nikt nie mysli. No może paru polityków, którzy
    jakies zakazy w ustawy wpisują.

    Prędzej ludzie mają jakies obawy ... "a jak się ktos dowie?" ?

    > Po za tym odnoszę wrażenie, że podobna statystyka obecnie mogłaby
    > inaczej wyglądać. Mamy sporo Ukraińców. Od początku wojny w Ukrainie,
    > która wybuchła w lutym 2022 roku, do Polski wjechało około 6 milionów 72
    > tysięcy osób1 - z tego liczba, ponad 4 miliony 292 tysiące osób wróciło
    > już na Ukrainę.

    Wow straszne liczby, jak na 38 mln kraj.

    > Pewnie część pojechała dalej na zachód. nie wiem, na ile
    > te statystyki są pełne. Ale to może dać ze 2 miliony wyznawców

    Ukrainców w moich rejonach pełno. W sklepach, na ulicy, w parkach, w
    fabrykach.

    > Prawosławia lub osób bez wyznania (bo oni podobno są mało wierzący).

    70 lat bez religii. Ale się jakoś szybko odrodziła, przynajmniej w
    Rosji :-)

    J.