    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozwód - trzy pytania OT
    Date: Fri, 23 Mar 2012 20:57:18 +0100

    W dniu 23.03.2012 20:37, ToMasz pisze:
    > Argumentujesz pomysł zniesienia ortografii:
    > nielogiczny - a polskie znaki w globalnej wiosce są logiczne?

    Są. Wieśniacy z innego kąta wioski nie zrozumieją i tak polskiej mowy,
    więc to, czy im się dobrze ogonki wyświetlają czy nie, to jeden czort.
    Zresztą w dobie Unikodu problem pomału się dezaktualizuje. Np. ja mam
    swoje nazwisko w niemieckich dokumentach przez S, ale moja córka już
    przez Ś.

    Zniesienie polskich znaków nie jest możliwe, gdyż jak w tym starym
    dowcipie ,,robi mi to kolosalną różnicę czy pan mi panie kolego robi
    łaskę czy laskę''. Wyrazy pisane bez polskich znaków stają się często
    nieczytelne i nierozpoznawalne.

    Ich likwidacja w piśmie niesie też za sobą zmianę wymowy.

    Natomiast ujednolicenie u-ó, ż-rz, h-ch nie wpłynie na wymowę (poza
    wąskimi grupami osób szczycącymi się tym, że jakoby rozróżniają to w
    wymowie), nie wpłynie też na rozpoznawalność wyrazów, bo chyba para
    może-morze jest jedyną ,,poszkodowaną'' w tej operacji.

    > Nie rozumiem takiego podejścia. Jak chcesz przekonać wiekszość polaków
    > do tego pomysłu, to zacznij myśleć o wszystkich, łączyć ich potrzeby w
    > celu uzyskaniu wspólnych korzyści. Ortografia niczego nie poprawia,
    > marnuje czas i pieniądze. Tak samo PL literki zawsze z polaków będą
    > robić kraj klasy "B".

    Pacz pan, Francuzy mają swoje znaczki, Niemce mają, Grecy to już w ogóle
    całkiem... Że tak tylko w głównej części Unii se powymieniam.

    Klasy kraju nie określa to, jakiego zestawu znaków używa język narodowy.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek