    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Reklamacja i zwrot pieniedzy pytanko
    Date: Sun, 14 May 2006 09:15:56 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 13.05.2006 News <a...@i...pl> napisał/a:
    > popsuł mi sie sprzet - na gwarancji. zareklamowałem, ale jest
    > nienaprawialny, a sklep nie ma na wymiane, proponują mi róznowartość w bonie
    > zamiast gotówki

    Bon to takie coś za które możesz uzyskać towar tylko w tym sklepie? I co
    to znaczy róznowartość?

    > Moje pytanie jest takie. czy moge domagac sie zwrotu pieniedzy czy musze
    > wziąść bon ?

    Możesz się domagać zwrotu pieniędzy.

    > Czy jest na to jakiś paragraf ?

    MZ, jeśli masz w dokumencie gwarancyjnym zapis który daje gwarantowi
    możliwość zwrotu nalezności w bonach to jest on nieskuteczny bo
    Art. 385(1). § 1. Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie
    uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i
    obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego
    interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień
    określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie,
    jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.

    Zmuszanie do zakupu innego towaru w tym samy sklepie jest MZ niedozwolonym
    postanowieniem umownym.
    A jeśli takiego zapisu (o bonach) w ogóle nie ma, no to i nie ma o czym
    dyskutować.

    --
    Marcin