    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Re: samochod zajęty przez blacharza
    Date: Wed, 28 Apr 2004 11:12:46 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc244.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "u." <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:408f5d69.182341923@news.tpi.pl...

    > A kiedy jest sie "zobowiazanym do wydania cudzej rzeczy"?
    > Czy dziala to np. w takiej sytuacji: jedzie sobie ktos samochodem i
    > wpada na moja dzialke, niszczac ogrodzenie? Czy moge mu wtedy nie
    > pozwolic na zabranie samochodu do czasu naprawienia czy innego
    > zabezpieczenia kosztow naprawy ogrodzenia?
    > A co jesli niszczy ogrodzenie, ale na dzialke ostatecznie nie wjezdza?
    > Moge mu nie pozwolic na odjechanie?
    > Tylko zaczynamy tu dochodzic do absurdu, bo co w przypadku stluczki
    > dwoch samochodow? Moge zabronic odjechac sprawcy, jesli chce to
> [...]

    Sprawa kontrowersyjna faktycznie. Na moją znajomość rzeczy, to dokąd
    kierujący rzeczonym pojazdem nie utracił władztwa nad jego szczątkami,
    dotąd Ty nie możesz go zatrzymać. Nie możesz, bo musiał byś mu go jakoś
    odebrać, a do tego uprawnienia nie masz. Tak więc w wypadku stłuczki czy
    uderzenia w płot raczej prawa zatrzymania samochodu nie masz. Nie masz,
    ponieważ nigdy nie znajduje się on legalnie w Twoim władaniu.

    Natomiast jeśli w wyniku wypadku zostanie kierujący na przykład zabrany do
    szpitala, to moim zdaniem Ty możesz znajdujący się na Twojej działce
    samochód zabezpieczyć i zatrzymać go do czasu naprawy szkód. Choć
    najpewniej w takim wypadku policjant wyda samochód rodzinie, a nie Tobie.
    Wówczas wracamy do punktu wyjścia, bo nie masz prawa odebrać tego
    samochodu rodzinie.