  • Data: 2010-06-26 08:10:22
    Temat: Re: Re: Walczę ze Strażą Miejską, poszukuję sekundantów :)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 26 Jun 2010, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Młotkowy" <n...@...co.pl> napisał

    > Najprędzej czepiłbym się strony prawnoskarbowej w kontekście powierzenia
    > przez PIZZERIĘ nieustalonej osobie wykonania pracy - jak odprowadzają zatem
    > choćby zaliczkę na podatek dochodowy?

    Zakładam, że (sądząc z pisma komendanta), chodzi o bezpośrednie
    zlecenie roznoszenia ulotek osobom fizycznym, a nie jak usiłuje to
    przedstawić w zarzucie (jako jedyną możliwość) "Młotkowy" - inna
    firma. Znaczy pismo do komendanta powinno obejmować obie możliwości,
    aby wyczerpać pole manewru "ale to nie było przez firmę, jacyś
    chłopcy roznieśli").

    Formalnie: ryczałtem :), ustawodawca przewidział rozliczanie drobnych
    umów osobistych (coś do 100 czy 150 zł, nie chce mi się zaglądać do
    ustawy) ryczałtowo, należałoby dodać: "niestety" (bo nie ma możliwości
    skorzystania z zasad ogólnych, a ograniczono w ten sposób prawo do
    rozliczenia kosztów uzyskania!)
    Określenie kwoty należnej zaliczki jest więc możliwe (co sprzeczności
    z przepisami nie wyklucza, patrz niżej).
    W praktyce, to jak wszyscy (jak sądzę) podejrzewamy - wobec odpowiedzi
    dla SM, - "wcale" :>

    Ale, co trzeba zastrzec, masz absolutnie rację - o ile sposób rozliczania
    ryczałtowego pozwala na prawidłowe naliczenie i odprowadzenie zaliczki
    "bezosobowo" (bo na deklaracji przedsiębiorcy dla US nie wskazuje się
    komu wypłacono, a nie ma potrzeby ujmowania na indywidualnym PIT
    zarabiającego), to przepisy nie zwalniają z obowiązku ewidencjonowania
    wydatków na wynagrodzenia ("wypłaty dla osób fizycznych").
    W przypadku KPiR odpowiedni przepis to dyspozycja z załącznika do
    rozporządzenia:
    +++
    12. Kolumna 12 jest przeznaczona do wpisywania wynagrodzeń brutto
    wypłacanych pracownikom [...]
    W kolumnie tej ewidencjonuje się również wynagrodzenia wypłacane
    osobom z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.
    ---

    Oczywiście nie wiem w jaki sposób rozlicza się opisywany podmiot
    (pizzeria), ale sądzę że dla każdej formy obowiązek ewidencji
    "wypłat" istnieje.

    pzdr, Gotfryd