    Subject: Re: RP3 100 lat za Nigerią ;-)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5f734e37$0$544$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <5f7435be$0$516$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <5f745b1a$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f85ec09$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f86d365$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f871a34$0$17355$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f875607$0$554$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f875e7a$0$17357$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f87620f$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f87cfcb$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f88114f$0$26989$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f883524$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f897be8$0$608$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Fri, 16 Oct 2020 13:43:11 +0200

    W dniu 16.10.2020 o 12:54, J.F. pisze:

    > To byl IMO margines, bo do nas niewielu przyjezdzalo.

    Nie wiem, gdzie mieszkasz, ale we wschodniej Polsce jest masa osób z
    WNP. U mnie pracuje masa Ukraińców. Niby twierdzą, ze mają polskie
    korzenie. Mamy kilka cerkwi działających w okolicy, ale oni chyba tak
    samo do kościoła chodzą, jak wielu katolików. Dawniej wyznanie
    domowników można było poznać po obrazach, ale teraz też już nie ma tej mody.

    > Teraz mamy sporo Ukraincow, i tam to nie wiem - oni ateistycznie
    > wychowani, czy szukaja kosciola prawoslawnego, czy przygarnal ich
    > katolicki ... i tu mozesz miec racje - nieformanie.

    Część tych ukraińców pochodzi od polaków, którzy tam zostali i są
    Katolikami.

    > Tylko ... sporo tez wyjechalo, wiec sie statystyki uzupelniaja.

    A oni są ochczeni, więc w statystyce Kościoła Katolickiego.

    > U nas chyba dosc duzo, biorac pod uwage, ze KK liczy ochrzczonych ..

    Ale nie wiem, jak GUS liczył. Po za tym, jeśli to ze spisu pochodzi, to
    pewnie wielu ochrzczonych, jak ktoś pytał, to podawali KK.

    > Niektorzy tacy ida do innego kosciola.> A jak nie ida ... slabo
    > wierza, czy nie nalezy mylic wiary z "praktykowaniem"

    Mam sporo takich znajomych. te inne kościoły wierz ą w tego samego Boga.
    Tylko trochę się różnią organizacją.

    > Tak to chyba nie ma. Na dach, na remont, na seminarium, na misje ...

    Jest. Kiedyś zaniosło mnie do pewnej parafii w Jaśle i na kazaniu
    omawiali jakiej klasy samochód muszą kupić. Jakbym tego nie słyszał, to
    też bym nie uwierzył.

    > Koscioly dosc blisko, ale teraz jakies przeszkody formalne w
    > wypuszczaniu dzieci samopas. Tylko ... sa jeszcze nauki w domu
    > parafialnym? Po co, skoro sa w szkole?

    Były do I Komunii Świętej i Bierzmowania. Też sensu tego nie rozumiem,
    więc nie pomogę.

    > A ofiara gdzie ? :-) To jest sekta a nie wiara :-)

    Ale ksiądz z czegoś żyć musi. Chodź pastorowie przeważnie pracują, a
    tylko od święta służą. Pewnie da sie to zrobić.

    > Starzy wymarli, lub sie zestarzeli ... a mlodzi moze juz tak nie
    > wierza ...

    Ja bym raczej twierdził, ze po prostu mniej praktykują.

    > Tylko ... nie bylo dawniej tych kosciolow mniej ? Wladza nie tylko
    > "scigala" ale tez utrudniala budowy, choc to sie dosc dawno temu
    > urwalo, i chyba juz w latach 70-tych nie bylo problemu - poza
    > normalnymi - brak cementu, cegiel, ...

    Na podstawie mojego byłego miasta wojewódzkiego mogę stwierdzić, że nie.
    U nas ostatnio wybudowano kaplicę i buduje się nowy kościół w takiej
    odleglej dzielnicy. Chcieli jeszcze dwa budować, ale wierni sie
    "postawili", ze nie sfinansują. Z jednej budowy zrezygnowano.

    > troche trudno zliczyc ...
    > Pojedziesz do rodziny, a tam pasterka, slub, pogrzeb ...

    Pogrzeb nie zawsze jest z mszą połączony. Ale śluby i pogrzeby bym
    wyłączył ze statystyki, bowiem faktycznie moze tam iśc niewierz ący.
    Mnie sie zdarzało nbywac na takich imprezach w innych wyznaniach.

    > O, i to jest w miare dobre ...

    > https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,248202
    28,sad-nad-lekcjami-religii.html
    > To policzyc tych, ktorzy chodza na religie w wieku 17 lat ... co i
    > tak jest malo wymierne.
    > https://belchatow.naszemiasto.pl/co-czwarty-nastolat
    ek-w-belchatowie-nie-chodzi-w-szkole-na/ar/c1-495574
    6

    Sprawa nie jest łatwa.

    --
    Robert Tomasik