eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrawo unijne › Re: RE: Prawo unijne
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.man.poznan.pl!news.astercity.net!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-
    mail
    From: "Damian Dec" <d...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: RE: Prawo unijne
    Date: Mon, 18 Nov 2002 12:01:41 +0000 (UTC)
    Organization: Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl
    Lines: 171
    Message-ID: <arakr4$n16$1@news.gazeta.pl>
    References: <gObB9.40629$6a.777927@news.chello.at>
    <D...@i...pl>
    NNTP-Posting-Host: 219.160.228.9
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.gazeta.pl 1037620901 23590 172.20.26.233 (18 Nov 2002 12:01:41 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 18 Nov 2002 12:01:41 +0000 (UTC)
    X-User: damianekd
    X-Forwarded-For: p2009-ipad24osakakita.osaka.ocn.ne.jp
    X-Remote-IP: 219.160.228.9
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:114900
    [ ukryj nagłówki ]

    Jeeli chodzi o decyzje to Rada wydaje je tylko panstwom czlonkowskim a
    Komisja tylko osobom fizycznym lub prawnym. Poza tym zgadzam sie w calej
    rozciaglosci co do przejrzystosci zrodel unijego prawa jak rowniez ponizszych
    wyjasnien. (sorry, nie mam polskich czcionek)




    r...@i...pl (BOHO) napisał(a):

    >
    >
    > > Subject: Prawo unijne
    > >
    > > Poszukuje wiadomości na temat źródeł prawa unijnego. Jeśli ktoś
    > > by wiedział prosze o pomoc. Wiem tylko, iż jest 5 tych źródeł.
    > >
    >
    > Trochę długawa odpowiedź !!!
    >
    > W ramach Wspólnot Europejskich publikowanych są różnorodne dokumenty. Część
    > z nich jest prawnie wiążąca, część natomiast ma charakter wyłącznie
    > informacyjny. Bardzo ważne jest, aby właściwie ocenić znaczenie aktu. Jego
    > treść nie zawsze jest dostateczną wskazówką. Niezbędna jest znajomość typów
    > dokumentów wydawanych w ramach Wspólnoty.
    >
    > Do dokumentów prawnie wiążących zalicza się akta prawa pierwotnego i akta
    > pochodne.
    >
    > Aktami europejskiego prawa pierwotnego są przede wszystkim traktaty
    > założycielskie (ang. treaties, fr. traités, niem. Verträge) wraz z
    > towarzyszącymi im protokołami i aneksami tj.: Traktat o utworzeniu
    > Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, Traktat o utworzeniu Wspólnoty
    > Europejskiej, oraz Traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Energii
    > Atomowej. Przedmiotową kategorię uzupełniają ponadto wszelkie kolejne
    > traktaty nowelizujące traktaty założycielskie m.in. Jednolity Akt
    > Europejski, Traktat o Unii Europejskiej (Traktat z Maastricht), Traktat
    > Amsterdamski czy Nicejski. Do źródeł prawa pierwotnego zalicza się również
    > traktaty o przystąpieniu nowych członków (traktaty akcesyjne).
    >
    > Do akt prawa pochodnego zalicza się dyrektywy, rozporządzenia i decyzje.
    >
    > Dyrektywy (ang. directive, fr. directive, niem. Richtlinie) są to akty
    > prawne nie mające odpowiednika w prawie polskim. Są one skierowane do państw
    > członkowskich, które muszą osiągnąć, za pomocą dostępnych sobie środków
    > prawnych, cel określony w dyrektywie. Dyrektywy wyznaczają swoim adresatom
    > określony czas na implementację, czyli włączenie treści dyrektywy do
    > krajowego porządku prawnego (zwykle 2 lata).
    > Co do zasady, wyłącznymi adresatami dyrektyw są państwa członkowskie.
    > Wykluczona jest możliwość powoływania się na postanowienia tych aktów przed
    > sądami krajowymi. Organy państw członkowskich, podobnie jak organy polskie,
    > nie mogą wymagać od swoich obywateli postępowania zgodnego z dyrektywą.
    > Dopiero przepisy krajowe wydane na podstawie dyrektyw stanowią źródło praw i
    > obowiązków dla osób fizycznych i prawnych.
    >
    > Warto pamiętać jednak, że szereg dyrektyw może mieć charakter quasi-wiążący
    > dla przedsiębiorców. Dzieje się tak dlatego, ponieważ dokumenty te niekiedy
    > umożliwiają pewne działania pod warunkiem dopełnienia określonych procedur
    > zawartych w dyrektywie. Przykładowo: przedsiębiorstwo, które pragnie
    > umieścić na swoim produkcie oznaczenie CE, musi wytwarzać go zgodnie z
    > zasadami opisanymi w dyrektywie, nawet jeżeli przepisy wewnętrzne danego
    > kraju nie stawiają przed producentem takich wymagań.
    > Dyrektywom często towarzyszą załączniki (ang. annex, fr. annexe, niem.
    > anhang). Dokumenty te mają istotne znaczenie dla przedsiębiorców, gdyż to w
    > nich właśnie zawarte są szczegóły techniczne, tabele, zestawienia itp.
    >
    > Rozporządzenia (ang. regulation, fr. reglement, niem. Verordnung) są to akty
    > prawne o ogólnym i abstrakcyjnym charakterze odpowiadające polskim ustawom.
    > Odmiennie niż dyrektywy, rozporządzenia podlegają bezpośredniemu stosowaniu
    > w państwach członkowskich. Oznacza to, że kształtują prawa i obowiązki osób
    > fizycznych i prawnych (w tym przedsiębiorców) i mogą być powoływane w
    > kontaktach pomiędzy nimi oraz administracją państwową, a także w sądach.
    >
    > Wyróżnia się dwa rodzaje rozporządzeń - rozporządzenia podstawowe oraz
    > rozporządzenia wykonawcze, których zakres przedmiotowy jest ograniczony, a
    > ich postanowienia nie mogą pozostawać w sprzeczności z postanowieniami
    > rozporządzeń podstawowych. Rozporządzenia wydawane są przez Parlament
    > Europejski wraz z Radą Unii Europejskiej, albo przez Komisję Europejską. W
    > formie rozporządzenia regulowany jest np. wspólnotowy kodeks celny. Również
    > rozporządzeniom mogą towarzyszyć załączniki.
    >
    > Decyzje (ang. decision, fr. décision, niem. entscheidung) są aktami prawnymi
    > o charakterze indywidualnym, skierowanym do konkretnie oznaczonych adresatów
    > (odpowiadają polskim decyzjom administracyjnym). Adresatem europejskiej
    > decyzji może być zarówno państwo (państwa) członkowskie, jak i osoba
    > fizyczna lub prawna. Decyzje wydawane są przez Komisję i Radę. W wyjątkowych
    > przypadkach organem współwydającym decyzję może być Parlament Europejski.
    > Przykładem decyzji skierowanej do przedsiębiorców może być decyzja
    > nakładająca na przedsiębiorstwo karę (grzywnę) z tytułu naruszenia przez nie
    > art. 82 Traktatu o Wspólnocie Europejskiej (nadużycie pozycji dominującej).
    >
    > Poza aktami prawnymi w ramach Wspólnot Europejskich powstaje szereg
    > dokumentów niemających charakteru wiążącego. Ich znajomość może okazać się
    > przydatna dla polskich przedsiębiorców. Dokumenty te zawierają informacje
    > pozwalające na właściwe zinterpretowanie (wykładnię) przepisów zawartych w
    > dyrektywach lub rozporządzeniach a także na poznanie przyszłych regulacji
    > prawnych lub poglądów organów wspólnotowych (instytucji) na dany temat.
    > Niejednokrotnie znajomość opinii czy zaleceń wydawanych przez Komisję
    > Europejską pozwala na właściwe zrozumienie polskich przepisów wzorowanych na
    > regulacjach europejskich.
    >
    > Do najważniejszych dokumentów o charakterze niewiążącym wydawanych w ramach
    > Wspólnot Europejskich należą:
    >
    > Opinie (ang. opinion, fr. avis, niem. Stellungnahme), które służą wyrażeniu
    > stanowiska poszczególnych instytucji Wspólnot Europejskich w odniesieniu do
    > jakiejś kwestii lub dokumentu. Jakkolwiek opinie mogą być skierowane zarówno
    > do państw członkowskich jak i do osób fizycznych czy prawnych, najczęściej
    > spotykane są w działalności wewnętrznej organów Wspólnotowych. Dokumenty te
    > stanowią istotny element procesu decyzyjnego prowadzącego do przyjęcia aktu
    > prawnego o charakterze wiążącym (dyrektywy lub rozporządzenia). Szczególną
    > rolę w pracach organów pełnią opinie Parlamentu, Komitetu
    > Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów. Poza tymi organami opinie
    > mogą wydawać również: Komisja Europejska i Rada Unii Europejskiej.
    >
    > Zalecenia (ang. recommendation, fr. recommendation, niem. Empfehlungen) są
    > dokumentami skierowanymi do państw członkowskich. Zalecenia, wydawane przez
    > Radę Unii Europejskiej lub Komisję, mają na celu ujednolicenie prawodawstwa
    > obowiązującego w poszczególnych krajach Wspólnoty. Od dyrektyw zalecenia
    > różnią się brakiem mocy prawnej (nie są wiążące).
    >
    > Zielone Księgi (ang. Green Paper, fr. Livre vert, niem. Grünbücher) są
    > wydawanymi przez Komisję, najczęściej w formie komunikatu, dokumentami,
    > których głównym celem jest rozpoczęcie dyskusji oraz procesu konsultacji na
    > dany temat. Zielone księgi zwykle nie zawierają projektów konkretnych
    > rozwiązań legislacyjnych. Konsultacje rozpoczęte wydaniem Zielonej Księgi
    > mogą zostać zakończone wydaniem Białej Księgi.
    >
    > Białe Księgi (ang. White Paper, fr. Livre Blanc, niem. Weißbücher ) są
    > również wydawane przez Komisję. W przeciwieństwie do Zielonych Ksiąg, Białe
    > Księgi zawierają propozycje konkretnych działań w danej dziedzinie. Jeżeli
    > Biała Księga zostanie przyjęta przez Radę, staje się programem działań
    > Wspólnot w danym obszarze kompetencji.
    >
    > Programy (ang. programme, fr. programme, niem. Programm) są dokumentami
    > przyjmowanymi przez Radę. Stanowią spis działań jakie organy europejskie
    > podejmą w określonej dziedzinie i czasie (zazwyczaj 5 lub 10 lat). Kolejne
    > programy są numerowane i publikowane są w formie komunikatu Komisji.
    > Przykładowo piąty program Wspólnot w zakresie ochrony środowiska był
    > przyjęty na lata 1992-1999, szósty obejmuje działania na lata 2001-2010.
    >
    > Uchwały (ang. resolution, fr. résolution, niem. Beschluß) mogą być
    > przyjmowane przez Radę i Parlament Europejski. Uchwały Rady, zawierające
    > podstawowe uzgodnienia w danej dziedzinie, przyjęte przez ministrów państw
    > członkowskich, często są odpowiedzią na komunikaty Komisji Europejskiej.
    > Jakkolwiek uchwały Rady nie są prawnie wiążące, mogą wpływać na działania
    > podejmowane przez rządy krajów członkowskich.
    > Uchwały Parlamentu Europejskiego są skierowane do Rady lub Komisji
    > Europejskiej. Ich celem jest zwrócenie uwagi tych organów na zagadnienia
    > istotne z punktu widzenia parlamentu. Dokumenty te nie mają mocy wiążącej.
    >
    > Raporty (ang. report, fr. rapport, niem. Gesamtbericht) publikowane są przez
    > Komisję w celu zaprezentowania stanu faktycznego, działań i osiągnięć
    > Wspólnot Europejskich w danej dziedzinie. Najważniejsze znaczenie ma ogólny
    > raport o działalności Unii Europejskiej (General Report on the Activities of
    > the European Union) publikowany dorocznie zgodnie wymogami Traktatu o
    > Wspólnocie Europejskiej. Raporty Komisji Europejskiej najczęściej kierowane
    > są do Rady Europejskiej lub Parlamentu. Również Komitet
    > Ekonomiczno-Społeczny i Komitet Regionów publikują swoje raporty.
    >
    >
    >
    >
    >
    > --
    > Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.prawo
    >


    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1