    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanie dotyczace watku o p2p
    Date: Wed, 13 Feb 2008 09:36:17 +0100

    swen pisze:

    > Nieprawda. Jest jeszcze radio! Wcale nie jest powiedziane, ze chce ogladnac
    > film X wiec musze kupic bilet do kina lub pozniej z wypozyczalni go
    > pozyczyc, bo mimo chceci posiadania wcale nie przesadza, ze MUSZE to miec!

    Jeżeli chodzi o mus to jedyne rzeczy które musisz kupić żeby żyć to
    jedzenie. A jednak pewnie posiadasz dużo innych rzeczy które kupiłeś bo
    chciałeś, a nie musiałeś.
    To samo dotyczy płyt z muzyką.

    W tej chwili każdy ma wybór - kupić albo ściągnąć z p2p. Na podstawie
    różnych przesłanek podejmuje decyzję.
    Gdyby się udało p2p "zniknąć" to z braku alternatywy wielu pójdzie
    jednak do sklepu.
    Tak samo gdyby "zniknąć" sklepy z płytami, to ludzie ściągną z p2p.

    Popatrz na rynek księgarski - kopiowanie (kserowanie) książek jest
    możliwe ale dość drogie i upierdliwe.
    A ludzie jednak z powodu trudności w piraceniu książek wcale nie
    rezygnują z ich kupowania, chociaż zazwyczaj książki są do życia zbędne.
    Nikt nie musi ich kupować, a jednak kupuje bo chce.

    > Sciagam mp3 od kogos kto mi pisze "posluchaj,
    > rewelacyjna muza..." ect.

    Jeżeli sądzisz że nigdy w życiu nie widziałem jak działa sieć p2p to się
    mylisz ;)

    > "oni" sa za madrzy na to:) W obecnej konkurencji ISP (ponad 100 liczacych
    > sie ISP i iles tam mniej liczacych) oraz kondycji firm (spadki na gieldach,
    > dolowanie bankow ect.) raczej sobie na to nie pozwola, bo musieli by
    > podniesc cene a to byla by najwieksza tragedia, bo spowoduje dalsze odejscia
    > od wielkich ISP na rzecz malych czesto lokalnych.

    Tu nie chodzi o podnoszenie ceny, a o zmniejszenie funkcjonalności.
    Z takich najprostszych i możliwych do zrobienia "tu i teraz" to
    wepchnięcie użytkowników indywidualnych za pojedyncze NAT-y które już
    uniemożliwią połączenia p2p pomiędzy dwoma klientami, natomiast
    połączenia z serwerami posiadającymi własne IP będą możliwe.

    Natomiast będzie to miało wszelkie znamiona "wylania dziecka z kąpielą".

    > Tak wiec nie widze tego jak ISP blokuje 7 mln potencjalnych platnikow po
    > srednio 10-15 funtow na miesiac:)) to by byla stara rzedu 70-140 mln
    > miesiecznie!

    Może nie ta skala zjawiska, ale podobne dylematy mają np, operatorzy
    komórkowi w związku z blokowaniem skradzionych aparatów.
    Niby dla nich takie blokowanie to czysta strata (kradzieże jednak
    napędzają również w pewnym stopniu ich biznes), ale tu już jakoś
    większych skrupułów nie ma żeby ich odgórnie do tego zobligować.